7. mars 2018
DempegaffelDemperGaffelQuarq ShockWizTekniskHar du kjøpt ny sykkel og skal stille den inn, eller kanskje er du en av de som lurer litt på hva den skruen på gaffelen din faktisk gjør? I dette innlegget skal jeg prøve å forklare litt nærmere hvordan man justerer de fleste gafler og dempere. Dette forutsetter at man har luftdempere. Dempere som inneholder fjærer har en annen stilleform. De billigste alternativene har bare ei fjær inni gaffeltårnet, mens de dyre variantene kjøper man ikke med mindre man vet hva man vil ha. Derfor handler dette innlegget om luftdempere.
Litt avhengig av hvor dyr demper du har fått med sykkelen din, eventuelt kjøpt, så har den en rekke funksjoner. De dyreste variantene behøver nødvendigvis ikke har flere funksjoner og justeringsmuligheter, men ofte er finjusteringen bedre på disse. Det første alle luftdempere må ha muligheten til er å fylle luft. Derfor finner du ei kappe som står over en schaderventil på et av fjærtårnene eller på enden bakdemperen. Litt avhengig av hva slags type demper man har, så skal disse fylles med ganske mye luft. Spesielt bakdempere er ganske variable og har spesielle prosedyrer for fylling av luft. Eksempelvis så har Fox en prosedyre for bakdempere med negativt luftkammer. Disse skal man fylle inn maks 25PSI om gangen for så å belaste demperen for å utligne trykket mellom positivt og negativt kammer.
Litt avhengig av hva slags stier man skal sykle, så anbefales mellom 10 og 30% SAG. SAG er den andelen demperen klemmes sammen når du står i angrepsposisjon på sykkelen. Dette kan du ganske enkelt måle ved å bruke ringen som står på det ene gaffeltårnet eller rundt demperen og presse denne ned til støvforseglingen. Hvis ikke du har denne så legg en strips rundt gaffeltårnet eller demperen.
Fyll luft eller ta ut luft for å oppnå riktig SAG. SAG er heller ikke eksakt vitenskap. Jeg synes ikke 30% i marka på en sykkel som skal gå både opp og ned er spesielt gunstig. Jeg tenderer til å ville ligge på rundt 20-25%.
Så er vi over på to andre vesentlige justeringsmuligheter. Som regel finner du en såkalt Rebound og en Compression Adjustment. Rebound beskriver den hastigheten demper eller gaffel kommer i retur. Rockshox bruker skilpadde og hare/kanin til å indikere rask og treg. Mens eksempelvis Fox holder seg til pluss og minus. Hensikten med denne justeringen er å justere hvor fort dempingen nullstiller seg til neste støt. Man skulle tro at det viktigste var at dempinga var klar så fort som mulig, men så er ikke tilfellet. Er demperen din for kjapp kan du oppleve noe som direkte oversatt blir til eselspark (Mule kick). Du slipper sykkelen utfor en kant og komprimerer demper når du treffer bakken igjen. Demperen vil gjerne komme seg så fort den kan i retur og puffer deg opp igjen. Det som kan skje nå er at du får setet i rumpa. De færreste synes dette er behagelig. Som utgangspunkt bruker de forskjellige produsentene å anbefale at du ligger cirka midt på spekteret av justeringsmuligheten.
Compression Adjustment eller kompresjonsjustering er i bunn og grunn en strupeventil. Jo mer du struper igjen jo vanskeligere er det å klemme demperen sammen eller å få den tilbake til maks igjen. Denne justeringen har litt forskjellige navn. Fox bruker eksempelvis en tre-nivå-justering sammen med en såkalt Open Mode Ajust, mens Rockshox har en skrue midt på låsemekanismen sin som de kaller Low Spd, eller lavhastighetskompresjon. Denne justeringen hjelper deg med hvor fort demperene komprimerer når de blir utsatt for påkjenninger. Se for deg ei sykkelflaske. Åpner du tuten du drikker fra og klemmer kommer det en liten stråle ut. Åpner du hele flaska og klemmer kommer alt innholdet på en gang. Den store justeringsmuligheten er for å kunne sette demperen hurtig til eksempelvis klatremodus. I tillegg har mange produsenter muligheten til finjustering i en eller flere moduser.
Da har du de tre viktigste demperjusteringsmulighetene. Jeg anbefaler deg at du først får rett trykk for så å sette begge justeringsskruene (Rebound og Compression Adjustment) cirka på midten. Så er det å justere seg ut fra dette etter hvert som man blir kjent med sykkelen. Alternativt kan du få lånt deg en Shockwiz som skal løse problemet for deg. Dette er et ganske dyrt utstyr og strengt tatt ikke nødvendig, men bruker du denne så kommer du fortere frem til et godt oppsett på sykkelen din.
God tur!