30. mars 2018
GulvpumpePumpeAnnetI 2018 skal Sykkelhjulet.no teste en rekke pumper. I hovedsak er det snakk om pumper som skal være med ut på tur, men det har blitt gjort plass til et par av den større sorten også. Sykkelpumper kan faktisk være så mangt, men felles formål er at de skal kunne fylle et dekk med luft. Noen har også med seg pumpe til demperen sin. På lengre turer kan dette være en fordel da man gjerne kommer borti forskjellige temperaturer og gjerne forskjellige landskap hvor man gjerne ønsker å justere litt.
For meg har sykkelpumpa i sekken vært en nødløsning i tilfellet dekket vrenges av eller punkterer. Da er det frem med reserveslange og legge inn i dekket for så å starte den lange prosessen med å få fylt opp dekket med luft igjen. Og det tar lang tid med ei lita pumpe. En av testparametrene er derfor praktisk pumpevolum. For å finne dette volumet har jeg tatt ei helt vanlig 1,5 Liter brusflaske og målt det eksakte volumet (1562ml) av denne ved hjelp av vann og ei vekt. På korken har jeg montert en sykkelventil. Så har jeg pumpet opp trykket i flaska med 50 repetisjoner. Trykket har jeg så målt ved hjelp av en dekktrykkmåler. Den absolutte trykkdifferansen og antagelsen om at luft er ideel gass, samt at temperaturen og volumet i flaska er konstant, har gitt en enkel trykk-volum-ligning som gir svaret på praktisk volum i pumpa. Det er verdt å merke seg at dårlige pakninger, utilstrekkelig armerte slanger og andre lekasjemuligheter gjør at det praktiske volumet kan være noe lavere enn det produsenten oppgir. Det er også en feilmargin på +/- 3 psi på trykkmåleren.
Hvis pumpa er tenkt å være med på tur, er to andre viktige parametre størrelse og vekt. Det er ikke ubegrenset med plass i sekken og heller ikke ubegrenset med bærekapasitet på en syklists rygg. Det at pumpa er solid er også viktig. Jeg ønsker ikke at pumpa faller fra hverandre på tur og jeg ønsker heller ikke å kunne miste smådeler når jeg er ute og sykler. Har i tillegg pumpa noen finesser så er det absolutt en fordel å få med seg dette også.
Jeg har syklet rundt med ei billig Lezyne pumpe, noe jeg i etterkant har begynt å kalle en nødløsning. Grunnen til det er at det er ei billig sykkelpumpe i tillegg til at den er designet som ei høytrykkspumpe og ikke ei høyvolumpumpe. Det er en vesentlig forskjell. Pumpa er nemlig laget for å fylle lite luft, men med høyt trykk. En terrengsykkel trenger det motsatte. Man har skjelden behov for dekktrykk opp mot 3 i terrenget.
Med denne pumpa som utgangspunkt, har jeg derfor satt opp en tabell for å kunne sammenligne pumpene. Tabellen her kommer til å oppdatere seg etter hvert som testene forløper.
Navn | Vekt | 50 rep pump | Antall pump for 29×2.4 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PSI | Ref MB* | Volum | 20 PSI | 30 PSI | |||
Lezyne | 91g | 15 | 994,1 | 32,5 | 371 rep | 478 rep | |
Asaklitt Bicycle Pump | 99g | 20,3 | 1007,5 | 43,4 | 275 rep | 355 rep | |
Beto EZ Telescope | 96g | 16,2 | 994,1 | 35,1 | 343 rep | 443 rep | |
Beto Shock Supreme | 216g | 15,3 | 994,1 | 33,15 | 363 rep | 469 rep | |
Beto Transformer 17 | 173g | 30,2 | 994,1 | 65,43 | 184 rep | 238 rep | |
SKS Airboy XL | 93g | 12,7 | 994,1 | 27,52 | 438 rep | 565 rep | |
SKS Super Short | 104g | 15,7 | 994,1 | 34,02 | 354 rep | 457 rep |
Som dere ser her så er det ei relativt beskjeden pumpe. Den veier 91g og ender opp med et trykk på 15psi etter 50 pump (her er det flaska som pumpes). På mitt aktuelle dekk må jeg opp i 371 repetisjoner for å få et trykk på 20psi i dekket.
Med det som utgangspunkt kommer jeg til å teste pumper fremover.