Noen sykler har kabelfester på utsiden hvor man stripser kablene fast, mens andre har ører hvor deler av kablene løper åpent. Dette er mer vanlig på landeveissykler nå i dag. Grunnen er at sykler med hydrauliske bremser trenger full lengde med slanger. Dermed blir det billigere for produsentene å kjøre samme festene for giret også.
Den siste varianten er å kjøre kablene internt i ramma. Man bruker fremdeles de samme slangene, men det er hull i ramma ved styret og der hvor giret er samt der hvor bakbremsen er plassert. Fulldempede sykler har somregel åpen overgang mellom baktriangel og hovedramme.
De lukkede kabelføringene gir et renere utseende på sykkelen samtidig som det fanges opp mindre gris i kroker mellom kabler og ramme, men problemene klmmer når du skal få tredd opp kablene. Den forrige sykkelen min kom med innvendige nylonslanger som kablene gikk i.
Den nye ramma er åpen inni. Heldigvis kom den med trekkefjærer ferdig satt opp. Da var det bare å tape slangene til trekkefjæra og dra dem igjennom.
Hva så hvis man ikke har ferdige trekkefjærer. Min anbefaling er å finne deg ei nål med rund tupp og en kraftig magnet. Tre i tråd på nåla og før den inn i hullet til kabelen. Bruk magneten på siden av ramma og trekk nåla ned til den andre åpningen. Dette fungerer på både aluminium og karbon.
Har du prøvd andre metoder med hell? Del dem gjerne her.