21. februar 2018
AvidBremserSkivebremserTrailX0Service og vedlikeholdJeg kjøpte nye bremser i 2013. De skulle monteres på min daværende Scott Genius 30 som en aldri så liten oppgradering. Når tiden da var moden for en oppgradering av sykkel i 2015, var valget ganske klart. Det var ikke noe alternativ å kvitte seg med bremsene fordi de var gode nok til et nytt sykkelbygg. Nå i 2018 så kommer den en ny sykkel i hus og jeg er fremdeles ikke i tvil. De gode gamle Avid X0-Trail ha så mange flotte egenskaper at jeg kommer til å beholde dem, men de har behov for en aldri så liten service. Og da snakker jeg ikke om å bytte bremseklosser eller lufte dem. Nå skal de plukkes helt ned og settes helt sammen igjen. Alle slitedeler, pakninger og slanger skal byttes.
For vedlikeholdet trenger man en del verktøy og det skal jeg komme tilbake til, men man trenger også en del komponenter. For Avid X0 Trail, så er det “Avid Caliper Parts Kit”, “Avid Lever internals” og bremseolje (Avid DOT 5.1). Jeg pleier å handle en del slike komponenter fra VPG.no for der får de tak i det meste til en fornuftig penge. Totalsummen for delene havnet på ca 1200kr. For det beløpet kunne jeg kjøpt meg et sett med Avid Level T bremser. Jeg bestemte meg for å gjøre service på bremsene fordi jeg synes de er topp å sykle med, men servicen er ganske omfattende og dyr. Så er du hvertfall advart.
Du trenger en del verktøy og materiell for å få fikset bremsene. Det er ikke avskrekkende, men det kan fort føre til ekstra utgifter om du ikke har det tilgjengelig. Sram/Avid anbefaler alltid at du bruker hansker og briller. Bremseolja er ikke så veldig snill med fingrene og prosessen innebærer bruk av trykkluft og små deler kan komme flygende, så her er begge deler faktisk verdt å ta med seg på utstyrslista.
Du trenger i tillegg isopropanol til å rense opp delene med. Eventuelt kan du bruke en delevasker. Du trenger en boks til å bli kvitt gammel bremseolje i. Jeg bruker bare en vanlig engangsboks eller et gammelt malingsspann. For å bli kvitt hard smuss, er det en fordel å ha ei fille som ikke loer. Stelleklutene som selges i de fleste matvarebutikkene er geniale. De er billige og rene (tørre kluter for vask av barn mm).
Så over til selve verktøylista. Du trenger en 11mm fastnøkkel og en 8mm fastnøkkel. Så trenger du en T10 og en T25 Torx. Så trenger du et verktøy for låseringer med langt nebb. Jeg brukte en 90-grader, men den var ikke 100% optimal. En metallpirk til å trekke av ei fjær med og eventuelt plukke ut pakninger med. Jeg liker ikke å bruke metallgjenstander til å pirke pakninger med, så jeg pleier å bruke et par tannpirkere. Jeg fant også ut at låseringer er vanskelige å få på plass, så jeg brukte en 9mm pipe til å lure nedi låseringen når jeg monterte sammen bremsehendelen. Så må du ha en Umbraco eller Torx for å få løsnet kaliperen fra ramma og gaffel.