Av Christian Jensen3. januar 2018
Intense cycles Primer SL Ramme Byggelogg
Tilfeldighetene skulle ha det til at det ble ny sykkel igjen i år. Mine forrige to doninger (Nakamura Grade 6.29 og Intense Tracer T275C) var mer enn nok, men det er alltid spennende med noe nytt. Så når sjansen bød seg, så ble det bytting. Jeg har vært kjempefornøyd med Intense og går derfor for en ny utgave av denne i år. Tracer T275C er, som kanskje navnet sier noen, en 27.5 tommer i karbon. Tracer-modellene har ganske slakke styrevinkler og er derfor i grenseland mellom sti og enduro, kanskje mest sistnevnte.
Ryggraden
Intense Primer SL 29 ramme
Storprosjekt nr 3 starter med Intense Primer ramme som utgangspunkt. For meg er ramme selve ryggraden i en sykkel. Det er denne man fester absolutt alt til. Jeg har vært igjennom tidlige prosjekter med billige rammer som utgangspunkt. Det er absolutt spennende å prøve sykkelbygging, men det er skjelden lønnsomt om man skal ha en billig sykkel. Vil man derimot ha sykkelen tilpasset i minste detalj er det en flott start. Har man i tillegg tenkt å bruke en del penger på sykkel, vil det i noen tilfeller lønne seg.
Den sykkelen jeg har i dag er en Tracer 2014/2015mod. Jeg hentet inn detaljene på ramma for å sammenligne de to. Personlig synes jeg det er en fin måte å gjøre det på. Ta noe du kjenner til og sammenlign med det du lurer på å kjøpe. Nå er ikke dette eksakt vitenskap, men jeg har noen generelle råd om du skal kjøpe deg ramme og bygge selv. Du bør i tillegg, sjekke med andre eller bruke disse rådene som bekreftelse på det andre har sagt. Jeg kommer ikke til å legge meg borti hjuldiameteren du velger og heller ikke om du velger fulldemper eller hardstuss (hardtail), men her er mine råd/anbefalinger.
- Akselavstand
- En lang sykkel vil være stabil og god, men vanskelig å få rundt tette svinger i terrenget. Velg en rammelengde som passer deg og det du driver med. Ramma jeg har valgt for min 29″ er like lang som Tracer 2018mod og bare noen millimeter lengre enn den modellen jeg har). Lekne 29″ i størrelse Large kan ligge på rundt 1170mm, mens mer retningsbestemte gjerne er oppe i 1230mm og mer.
- Vinkel på seterør
- Seterøret er det røret som går fra kranken og opp til setet. I dette røret putter man setepinnen. Her opereres det ofte med to vinkler. En faktisk vinkel og en effektiv vinkel. Den effektive er målt ut fra setefestet vil møte ei horisontal linje fra styret. Grunnen til dette er at mange sykler har en svai på dette seterøret slik at den effektive vinkelen er brattere enn den faktiske. En sykkel med bratt seterør, vil gi vekt mer frempå i oppoverbakker og vil være mer klatrevennlig enn en med slakkere setevinkel. Vinkler på rundt 75oC er ganske vanlig. Sykler med mye demping går somregel under, typisk 73,5oC, mens noen mer klatrevenlige fremdeles ligger på rundt 75oC.
- Vinkel på styrerør
- Styrerøret er det røret gaffelen går igjennom. Jo slakkere vinkel jo mer nedoverordientert er sykkelen. Det er ikke uvanlig å finne såkalte Cross Country eller XC-orienterte terrengsykler på 70-tallet, mens stisyklene ofte ligger på rundt 67oC. Når sykkelen nærmer seg 65oC kan den bli såvidt bakpå at det er merkbart tungt å reise seg for å tråkke opp bakker.
Jeg har som sagt gjort en sammenligning og denne ser du under. Jeg ser at akselavstanden kommer til å fungere for min del. Jeg har lest en del på ramma og andre som har testet sykkelen ferdig bygget. En såvidt kort 29″ vil bli spennende for min del. I tillegg er styrerøret brattere enn det jeg har fra før av, så da er det potensiale for å kunne komme seg bedre oppover bakkene. Kombinert med noe brattere effektivt seterør så blir det ytterligere forsterket. Den ene graden vil muligens gjøre de verste nedkjøringene hakket mer utfordrende, men større hjul vil kompensere noe.
Lengde |
Primer 2018mod |
Tracer 2018mod |
Tracer 2015mod |
Akselavstand |
1181mm |
1181mm |
1175mm |
Lengde topprør |
622mm |
597mm |
616mm |
Kjedetrekk |
438mm |
432mm |
432mm |
Lengde styrerør |
114mm |
115mm |
120mm |
Vinkel styrerør |
67,5oC |
65,5oC |
66,5oC |
Lengde Krank-Styrerør (reach) |
453mm |
436mm |
445mm |
Høyde Krank-Styrerør (stack) |
628mm |
600mm |
618mm |
Vinkel Seterør (effektiv) |
75oC |
75oC |
74,5oC |
Vinkel Seterør (faktisk) |
72,3oC |
71oC |
70,5oC |
Lengde Seterør |
483mm |
434mm |
485mm |
Ståhøyde |
809mm |
801mm |
802mm |
Litt om prosjektet
I dette prosjektet kommer jeg til å igjenbruke deler fra tidligere sykler. I all hovedsak fordi jeg synes komponentene er kjempebra og heller vedlikeholder dem enn å finne erstatninger jeg ikke kommer til å bli like fornøyd med, eventuelt hadde jeg kjøpt samme delen på nytt. Begge deler er riktig så bortkastet. I byggeprosessen har jeg valgt å skrive en del om de tingene jeg står ovenfor. Det kan være små saker man ikke tenker på og helt opp til avanserte oppgaver det kan være vanskelig å komme seg igjennom.
Under er det en foreløpig liste over deler jeg har tenkt å bruke sammen med en liten kommentar om hva jeg må gjøre med dem før jeg monterer dem på sykkelen. I tiden fremover kommer flere av oppgavene til å bli innlegg her på sykkelhjulet.no.
Del |
Beskrivelse |
Vekt |
Kommentar |
Ramme |
Intense Primer SL |
~2398g |
|
Bakdemper |
Fox Factory Float |
~252g |
|
Gaffel |
Fox Factory 34 FLOAT 29 140mm 15×110 (boost) |
~1841g |
|
Kranklager |
RaceFace Cinch 30 Pressfit BB92 |
69g |
Pressing av lagerhus er ikke så vanlig at folk flest gjør, men det er ikke så vanskelig. |
Styrelager |
Cane Creek, 10-series ZS44/28.6 | EC49/40 |
151g |
Her er det også pressing med samme fremgangsmåte som på kranklageret |
Nav |
DT Swiss 350 boost, 32h, 110×15 | 148×12 |
~461g |
|
Felger |
DT Swiss XM481 |
~1050g |
|
Eiker |
DT swiss competition 2.0/1.8/2.0 |
483g |
Hjulbygging er en spennende, men tidkrevende prosess. |
Dekk |
Maxxis Ardent 29 x 2.4 Dual EXO/TR |
1738g |
|
Girvelger |
Sram XX1 |
186g |
Jeg bruker gamle deler og skal få vasket og ordnet disse |
Girskifter |
Sram XX1 gripshift |
242g |
|
Krank |
Raceface Next SL G4 (30t) |
422g |
|
Kassett |
Sram XX1 (XG1199) |
264g |
|
Setepinne |
Rock Shox 125 Stealth |
622g |
Setepinnen skal få seg en full overhaling. Ikke vits å selge noe man er fornøyd med for å kjøpe seg lik |
Sete |
Raceface Affect |
232g |
Setet er også gjenbruk |
Styre |
Raceface Sixc 25x20x800 |
210 g |
Styret tar jeg med meg fra gammel sykkel |
Styrefremspring |
Raceface Atlas 35×50 |
160 g |
Det samme gjelder fremspringet, så sant det har rett lengde |
Bremser |
Avid X0 Trail |
478g |
Bremsene får seg en full overhaling |
Skiver |
Avid HS1 180mm |
276g |
|
Pedaler |
Shimano PD-M780 |
343g |
Et sett med pedaler som har gått rundt 2 000km. De skal også overhales |
|
(noen smådeler i tillegg) Totalt: |
~11860g |
|
Christian Jensen
Sivilingeniør, terrengsyklist og relativt datakyndig. Ble bitt av sykkeldilla i ung alder, men først i 2008 slo det ut for fullt. Krydrer gjerne tilværelsen med gåturer og skigåing. Har siden 2009 bidratt på Sykkelhjulet.no og gjør det fortsatt. Trives best i skogen på sykkel, gjerne med følge og kamerautstyr.
Relatert