De girene igjen

13. august 2017

1x111x12Box ComponentsShimanoSramTeknisk
Detaljbilde av bakgir

Detaljbilde av bakgir

I 2017 har det skjedd en del på girfronten. Ikke det at det har skjedd store revolusjoner, men utviklingen går stadig mot flere tannhjul på kassetten og mindre tannhjul foran.

Sram har fått festet grepet om 1x-alternativene sine og utvalget på den siden er formidabelt. Da Sram introduserte XX1, var de alene om 1×11 alternativet på markedet. Shimano fulgte etter og introduserte 1×11 og 2×11, men nå har Sram satt opp farten og har hele 5 forskjellige gruppesett i 1×11 serien. I tillegg har de laget et 1×11-gruppesett for elektriske terrengsykler. Sram har også utviklet et 2×11 gruppsett (GX 2×11) for å ta opp kampen med Shimano, men den største nyheten i år er nok de mange alternativene innen Eagle-gruppene. Eagle er betegnelsen Sram har valgt på 1×12 og foreløpig finner du XX1 Eagle, X01 Eagle og GX Eagle. Dette dekker de fleste prisklassene, for utenom den aller billigste.

Shimano beholder de stolte navnene sine og har i dag gruppesett fra Deore og opp til XTR. I tillegg har de Saint, Zee og DXR. Saint er tiltenkt utfor/downhill, Zee for å tåle ekstra mye innen stisykling og downhill og sistnevnte DXR for BMX. Shimano tar en litt annen vei enn det Sram har valgt. De tilbyr alt fra 1 til 3 klinger og 11 gir bak. Det vil si at man kan lage seg grupper som 1×11, 2×11 og 3×11. I tillegg har de valgt å digitalisere de to dyreste gruppene sine, XTR Di2 og Deore XT Di2. I stedet for wireoverføring og fingre som skyvkraft, har Shimano installert en servo i girarmene og laget styring for disse. Man har fremdeles knapper på styret, men har ikke lengre behov for de harde trykkene. I tillegg åpner det for predefinerte mønster når man girer og alt kan betjenes fra en trigger. Shimano åpner også for overføring av data via Ant+ slik at sykkelkomputeren vet hvilket gir du sykler i, noe som absolutt kan være interessant for de som er statistikkinteresserte.

Detaljbilde av fremgir

Detaljbilde av fremgir

Andre leverandører prøver seg også inn på markedet, mest interessant er muligens Box Components. De har utviklet et eget bakgir, en girvelger og en kassett. Kassetten utmerker seg fordi den går på standard Shimano innfesting og tilbyr spennet 11-46. Sram har valgt å tilby 10-42 på sine bakgir mens Shimano går for 11-42. Sram har i noen tilfeller 2 gir å tilby foran for å gi større spenn på giret, mens Shimano skilter med 3 gir foran. Går man for den enkle varianten 1×11 så er Box Components i nærheten av Sram sin utveksling, men på standard Shimano boss. For mange vil Box Components være et bra alternativ fordi Sram sitt XD-boss gjerne koster en del å bytte til. Girskifteren har også en liten vri. Man bruker tommelen til å gire til et lettere gir ved å klemme den fremover slik man gjør på vanlige triggere fra Shimano og Sram, men for å gire til et tyngre gir klemmer man girvelgeren innover mot stemmet. Box Components kaller det for PushPush-teknologi.

For å gjøre det enkelt å bytte, har Box Components valgt kompabilitet med Shimano. Det vil si at du kan kjøpe triggeren og bakgiret hver for seg og benytte det sammen med Shimano-komponenter. Forhåpentligvis blir du så godt fornøyd at du kjøper flere komponenter ved neste anledning.

For øyeblikket synes jeg Sram gjør det meste rett. Jeg er litt i tvil om Eagle-gruppene, da jeg synes for mye rusk og gjørme i 1×11-gruppene allerede gjør de upresise nok om man ikke skal ha enda tettere gir. Shimano har valgt å gå for elektroniske gir, noe jeg synes virker kjempebra. Dessverre er det en del plukk å gjøre girsystemet pent, når man skal gjemme batterier og kontrollere. Det ender med at man bør ha seg ei ny ramme for å få det estetiske på plass og da blir et dyrt girsystem enda dyrere.