Sykkeltransport

Av Christian Jensen5. mars 2017

Sykkelstativ

Leaf bakluke
Leaf bakluke

Jeg har skrevet innlegg om sykkelstativ. Felles for sykkelstativene er at de står på utsiden av bilen. På utsiden av bilen blir sykkelen utsatt for vær og vind. Det finnes i hovedsak tre forskjellige sykkelstativ. Stativ for tilhengerfestet, stativ for taket og en type som man stropper fast på bakluka til bilen.

Som skrevet så blir alle stativene festet på utsiden av bilen. I tillegg til å bli utsatt for vær og vind så blir sykkelen også en hindring for lufta som passerer bilen. På taket sørger stisykkelen min for 3 dl mer på 100km. Det er kanskje ikke allverdens, men for en elbil kan det ha mye å si.

Så da er det to målgrupper som gjerne kan tenke seg å ha sykkelen inne i bilen. De som kunne tenke seg å holde drivstofforbruket (el og fossil) så lavt som mulig og de som ikke vil utsette sykkelen sin for fluekræsj og steinsprut i 90km/t.

Så hvor mye plass må man ha til en sykkel? Overnevnte sykkel i størrelse Large har en akselavstand på 1175mm. Målt fra bakerste del til fremste del, er den 121cm.

Siden jeg har en Nissan Leaf 2017 modell så er det begrenset med plass i bagasjerommet. Det er cirka 145cm bredt og 55cm dypt. Så oppgaven min er ganske enkelt å få en fornuftig festeanordning for sykkel og hjul der.

Hvordan det hele går skal jeg oppsummere for dere i del to. Følg med!

 

Legg inn en kommentar