Det har allerede begynt å bli lyst om morgenen når jeg kjører til jobb. Det er fremdeles lyst når jeg kjører hjem igjen. Faktisk så er det lyst etter middag også. Det betyr at det ganske snart er på tide å finne frem godsykkelen igjen. Så var det å få sjekket sykkelen før sesongen begynner da, for det å finne et havari av en sykkel og tro at det kommer til å gi deg noe når du skal begynne på året er ikke lurt.
Så hva trenger man å sjekke? I korte trekk er det viktig å sjekke bremser, drivverk og hjul. Selvfølgelig bør du også gå over ramma og sjekke skader, men hvis du ikke kjører alt for hardt er ikke dette noe du trenger å bruke tid på. En ofte oversett del på sykkelen er demperne, så har du en sykkel med dempegaffel og muligens demper bak, bør du få sjekket denne også.
Det viktigste med bremsene er at de tar godt og at det er bremsebelegg igjen. På skivebremser kan man i de fleste tilfeller observere klossene fra utsiden av kaliperen. Er det greit med belegg igjen så kan disse fungere en sesong til. Det neste er å sjekke om bremsene tar godt. Det kan være greit å sykle seg en liten tur frem og tilbake utenfor huset og teste bremsene. Da bør man i tillegg høre etter ulyder i bremsene for å avdekke om det eventuelt er noe som subber.
Hvis bremsene nå viser seg å ta dårlig, bør man få sjekket skivene og eventuelt klossene. Mye missfarging på skivene kan tyde på at det har vært en eller annen form for forurensning som har kommet på skivene og som fremdeles sitter der. Dette kan være olje av noe slag som har brent seg fast og som skaper dårlig bremseeffekt. I værste fall bør du bytte klosser og skriver, men det kan være lønnsomt å prøve med litt bremsevask først for å få av smuss og griseri.
Har du felgbremser, bør du sjekke at det ikke er deformasjon i felgen som følge av slitasje eller skader. Her er det selvfølgelig også greit å sykle en tur og sjekke.
Hvis hydrauliske bremser (bremser drevet av olje fra bremsehåndtak til kaliper) virker svampaktige og ikke gir god bremseeffekt, så bør de luftes. Her er det en fordel å sjekke brukermanualer og eventuelt youtube.
Jeg har skrevet et større innlegg tidligere om hvordan man bør gå frem for å få sjekket drivverket sitt. Selv om innlegget begynner å bli gammelt er det absolutt relevant den dag i dag. Vi får flere og flere gir, men prinsippet er fremdeles det samme.
Kassett, kjede og klinger bør byttes sammen fordi de slites sammen. I mange tilfeller er kjedet det svakeste på drivverket, så det kan lønne seg å bytte dette dobbelt så ofte som kassetten. Klinger er litt forskjellig. Har man bare en klinge man bruker, så bør denne byttes sammen med kassett hvis den viser tegn til slitasje.
Kassetter og klinger/krankdrev får en haifinne-formet tann, nesten som en krok. Da har tennene begynt å bli så slitt at de hekter med seg kjedet rundt. Da er det på høy tid å bytte. Jeg pleier å bytte kjedet en gang i sesongen og XX1-kassetten holdt i 2 sesonger før den måtte byttes. Krankdrevet har jeg ikke byttet enda og det ser ut til at det holder en sesong til før jeg må til med et nytt drev. Dette er litt forskjellig fra utstyr til utstyr og har også litt med hvor mye og hardt man bruker det. Sjekk ut posten om drivverk for å få en detaljert gjennomgang.
Hjulet består av nav, eiker, felger og dekk. Inni dekket finner man oftest en slange også om man ikke sykler slangeløst eller tubular. Plukk av hjulet og gå over navet. Flensene på navet skal være hele og fine. Hvis du roterer akslingen på navet skal det gå fint rundt uten hakking eller lyder. Det kan godt være tregt, men ikke hardt. Alle eikene skal være mer eller mindre uten skader. Noen små avskrapede malingsflekker er greit, men større skraper og deformasjoner må man bytte.
Felgene skal være skadefrie. Her er det også greit med slitasjeskader, men er det for store hakk og rifter kan dette skade dekkene og gi plutselige brudd ved hard påkjenning.
Dekket bør ha godt med mønster igjen og sidekantene skal være skadefrie. Også her er det greit med overfladiske gniss, men er det større skader skal dekket byttes. Husk at sideveggene på et bildekk ikke lar seg reparere, det gjelder også på sykkel. Sideveggene er vanskelige å gjøre noe med for det er stor påkjenning her.
Så var det denne gaffelen da. Hvis du ikke har lyst å gjøre dette selv, så send den like gjerne inn til overhaling eller service. Etter en eller to år med påkjenning så trenger den sårt en liten gjennomgang. Jeg har prøvd å lage en oversikt over de ulike gaflenes serviceintervaller. Det er faktisk overraskende hvor kort tid det er mellom hver service at slikt utstyr. Det samme gjelder forøvrig bakdempere.
Det å gjøre service på demper og gaffel er en møysommelig prosess, men når man blir vant med det så er det faktisk ganske greit. Jeg sender bort bakdempern min på service rett og slett fordi den må fylles med nitrogen. Jeg kunne kjøpt dette utstyret også selv, men det koster såvidt mye at det er billigere å sende det bort. Gaffelen fikser jeg selv og det bruker jeg en times tid på.
Så da er det bare å finne frem sykkelen og begynne å klargjøre den. Det skader selvfølgelig ikke om den er ren i tillegg, så en liten vask bør du jo også spandere på den.
God tur!