Kunsten å bygge et hjul del 3

Av Christian Jensen27. oktober 2014

Teknisk

DT Swiss eikenippel
DT Swiss eikenippel

For å bygge et hjul så trenger man en verktøy og deler. Det kan du lese mer om her. Så skal hjulet flettes sammen og det kan du lese om her. Her kommer siste delen. Hvordan skal man få strammet opp hjulet og rettet det skikkelig.

Forstramming av eiker


Første del trenger du strengt tatt ikke gjøre i hjulstativ, men jeg synes det er greit å sette hjulet på plass der først som sist. Som nevnt i første innlegg, så bruker jeg et selvsentrerende stativ (Park Tools TS-2.2). Det er noen som sverger til bruk av billigst mulig utstyr. Det er vel og bra, for hjulbygging behøver ikke være dyrt. Skal man ha gode resultater med billig utstyr, krever det en del måling og tilpassing av det man har. Skulle jeg anbefalt en blivende hjulbygger et verktøy, hadde det vært et skikkelig stativ. Det er dyrt, men det lønner seg.

Som sagt, så har jeg plassert hjulet i hjulstativet. Det første jeg gjør nå er å stramme alle eikene. Jeg har for vane å begynne ved ventilhullet og trekke rotere hjulet slik at det ser ut til å gå oppover når jeg sitter/står foran stativet. Så tar jeg for meg hver eneste eike og strammer denne opp til det er ca to runder igjen på gjengene. Man kan sikkert stramme mer, men da kan det bli vanskelig å stramme skikkelig på de siste eikene.

Hvis alle eikene virker til å være slakke, så går jeg over alle en gang til og strammer opp en hel omdreining med eikenøkkelen. Så går jeg over til en halv omdreining. Dette fortsetter jeg med, helt til det ikke er slakke i eikene.

Fjerne spenninger


Nå når hjulet er sånn passe stramt og sånn passe skjeivt, så går jeg over det med skinnhansker. Tar fatt i hver av eikegruppene og klemmer til. Dette er for å trekke ut eventuelle spenn som har bygget seg opp ved flensene eller rundt niplene. Når jeg har gjort dette etterstrammer jeg med samme prinsipp som over.

Retting av hjul


Nå kommer vi over til kunsten. Dette kan stort sett brukes på alle hjul, men det er vanskeligere på hjul som er brukt og kjørt skjeivt. Mange sverger til bruk av måleskive som sjekker spenn. Jeg har alltid brukt hørselen og testet spenn ved hjelp av fingrene. Det har fungert godt, men det er ikke sikkert alle har gehør nok til å sjekke ulikheter mellom eikene.

For å rette et hjul, er det greit å vite at det finnes to ulike typer kast. Hvis du ser på hjulet 90-grader på akselen, altså slik du naturlig ser på hjulet når du sykler, så vil hjulet bevege seg mot høyre og venstre. Dette er horisontale kast. Hvis du ser samme retning, så kan du noen ganger se at hjulet hopper opp og ned. Dette er vertikale kast. De vertikale kastene er vanskeligst.

Jeg pleier å rette ut horisontale kast først. De eikene som kommer fra venstre flens, vil trekke felgen mot venstre om du strammer dem. Tilsvarende på høyre side. Hjulstativet har et sett med skruer. Det er greit å gjøre seg kjent med disse og se på hvilken skrue som justerer hvilken guide. Her er det viktig å ta seg god tid. Stram opp eike for eike til hjulet er passe rett. Skulle du komme til et punkt der det blir for hardt å stramme eikene, så må du begynne å slakke motsatt eikepar. Det vil si, strammer du en venstre-eike en halv omdreining, så slakker du de to nærliggende (høyre-eikene) en kvart omdreining. Når hjulet nå er passe rett, så tar du det av og får på deg skinnhanskene. Så klemmer du eikegruppene (fire og fire naturlige grupperinger) sammen.

Nå er det på tide å fokusere på vertikale kast. Snur hjulet rundt og se etter områder som tar nedi guiden. Stram så eikene opp. Kunsten her er å stramme halve avstanden. Snurr så hjulet rundt og se etter områder der gapet blir størst. Her slakker du halvveis. Etter hvert som du begynner å få rettet av hjulet så vil det subbe mindre og mindre. Til slutt så sitter du igjen med et hjul som er passe rett igjen. Da er det frem med skinnhanskene og stramme opp igjen.

Så kan du lese de tre siste avsnittene et par ganger til og fortsette til det er maksimalt 1-2mm kast. Med mindre du har meterur eller digitale skiver, så klarer du ikke rette stort mer enn dette. Og det er bra nok. Har du gjort alt rett så bør lyden av de eikene som har samme posisjon være relativt lik.

Kommentarer

  • John Vetrhus

    Har fått kast i et zipp hjul for ikke rettet det opp med å stramme spelene/eikene hva gjør jeg .. kan jeg rette aluminiumsdelen rundt carbonfelgen

    • Christian Jensen

      Christian Jensen

      Hei, takk for at du kommenterer.
      Jeg er dessverre ikke så stødig på karbonhjul, men så vidt jeg klarer å se så er aluminiumen i hjulet ditt tiltenkt bremser. Med andre ord så er det ikke en bærende del av konstruksjonen. Mistenker derfor at det er selve karbondelen av hjulet ditt som har fått litt fot hard medfart. Har du veltet med den og ødelagt hjulet på den måten tror jeg nok du kan kassere det. Har du derimot kjørt det skjevt kan det tenkes at et sett med mye eiker kan gjøre susen. Dette fordi en eller antageligvis flere av eikene dine har strukket seg så mye at de har passert plastisk spenning og deformert seg permanent. Hvis du uansett ikke kan kjøre på hjulet, ville jeg demontert det og plukket av alle eikene. Ta gjerne et bilde og to av det slik at du husker hvordan det er satt sammen. Når du har felgringen for seg selv, vil du forhåpentligvis kunne avgjøre om selve ringen er ødelagt eller om det er noen eiker som trekker den feil.

      Lykke til.

Legg inn en kommentar