7. februar 2014
GirøreTekniskDu tråkker oppover i terrenget, eller kanskje bortover på flatmark. Tilsynelatende godt driv, men så begynner kjedet å hoppe. IGJEN! Du har justert alt som justeres kan. Girene hopper fint opp og ned når du tester i garasjen, men når du er ute og sykler så blir det bare tull. Har du tenkt på at det kan være girøret ditt? Mange av dagens sykler har utbyttbart girøre. Og det er av en grunn. Det blir konstruert som det svake ledd i bakgirssystemet ditt. Skulle du falle, dulte borti ei rot eller på andre måter utsette bakgiret ditt for støt, så er det girøret som skal gi etter.
Dette er gjort fordi mange av de dyrere syklene har bakgir til flere tusen kroner og rammer som fort passerer titusenvis av kroner. Da er det litt greit at det er et girøre til et par hundre som ryker. Så hva gjør du? Jeg har laget en kort liten forklaring til deg her.
Så hvor får en kjøpt girører? Det letteste er å ta kontakt med produsenten av sykkelen eller butikken der man kjøpte den. Jeg foretrekker å gå rett til den lokale sykkelbutikken der jeg kjøpte sykkelen. Jeg har brukt en del girører før, og de har alltid et på lager til meg. Veldig praktisk.