Sram XX1 gruppesett

BakgirGirSramSykkelXX1Deler

Det hersker lite tvil om at det er Sram som har trukket det lengste strådet i 2012 og 2013. Først kom de med 2×10 for terrengsykkel og var de første til å snu trenden med antall gir. Dette skulle vise seg å være det folk valgte i 2012. Like etter fulgte de opp med enda et spesielt valg. De mest ihuga syklistene har lenge sverget til såkalt One By eller En gange. Det vil si et enkelt tannhjul foran. Dette gjør girsystemet lettere både teknisk og vektmessig.

Sram fulgte opp brukerene sine og utviklet en ny type kassett (tannhjulpakken bak) som spenner fra 10 til hele 42 tenner. Noen vil påstå at det er galskap og muligens er det nettopp det. Det de har utviklet er et 11-girs system for terrengsykkel. De fleste bakhjul har litt ekstra å gå på ved bosset og en ny type boss kalt XD er påkrevd for å utnytte plassen samt redusere diameteren slik at det minste 10-tanns drevet passer.

Tidligere har Sram introdusert et såkalt Type 2 gir. Dette giret har en clutchmekanisme som forhindrer at kjedet danser i tøft terreng. Dette systemet finner man også på XX1-bakgiret, og sammen med en nyutviklet klinge (Tannhjulet foran) gjøres kjedeførere overflødig for de fleste. Dette sparer nok en slitedel, og vekt for de som er opptatt av det. Angående vekt så veier et komplett Sram XX1 girsystem med grip shift 1473 gram. Det etter tilpassing av kjede og girwire. I tillegg påstås det at bosset er 6-7 gram lettere.

Foreløpig er et XX1 girsystem relativt dyrt. Til høsten (2013) ser det ut til at Sram kommer med X01, altså serien under XX1. Mange av komponentene blir felles mellom de to gruppene, så det forventede prisnivået blir høyt.