Gir og utveksling

Av Christian Jensen5. august 2013

Teknisk

MRP Bling Ring 30t
MRP Bling Ring 30t

Gir er noe vi har på fremkomstmidler fordi motoren har begrensninger. Sykkelen er intet unntak. Motoren som sitter på, altså vi, er ikke sterk nok til å dra drivverket rundt fra 0-50km/t på et og samme gir i alle opp og nedoverbakker.
De siste ti-årene har det skjedd mye innen sykkelutvikling. De fleste på 90-tallet hadde sykkel med fem gir bak. Noen hadde spandert på seg litt mer og hadde i tillegg to gir foran. I fjor kom ti-girssystemet for fullt til terrengsyklene. Selv om mange sykler ble levert med 3×10 gir, så skjedde det en interessant vending i girantallet. Sykkelen fikk redusert mengde gir foran fra 3 til 2. Nå hadde sykkelen gått fra 27 gir til å ha 20 isteden. Utvekslingen, som blir nøye gjennomgått litt lengre ned, led heller ikke merkbart fordi syklene har blitt mer spesialiserte.
I 2013 har Sram innført enda noe interessant. 1×11. 11 gir bak har eksistert på landeveissykler en stund, men på terrengsiden er det først nå i år det har kommet. Utvekslingen på dette giret er også ivaretatt. Det nye systemet gir rom for kun ett skiftersystem og mindre kluss med justering og gir som ikke vil. For øyeblikket er 1×11, eller XX1 som Sram kaller det, veldig dyrt. Mot slutten av 2013, eller begynnelsen av 2014 kommer derimot X01. Det er Srams mest brukte og pålitelige terrenggirssystem i 11-girs utgave. Det er nok mange som vurderer dette settet til 2014-sesongen.

Utveksling


Utveksling er et kapittel for seg. I et forsøk på å forklare utveksling, har jeg laget en tabell over de siste årenes mest normale giralternativer. For at dette skal bli lesbart må det forklares litt. Utveksling er forholdet mellom hvor fort du tråkker og hvor fort hjulet går rundt. Utgangspunkt er tallet 1, altså når du tråkker en runde så går hjulet en runde. Er tallet derimot mindre enn 1 så tråkker du flere runder med pedalen enn det hjulet går. Er tallet større enn 1 så blir det færre runder på pedalen enn det hjulet går. Forholdstallet går det an å bruke antall tenner på tannhjulene til. I 2011-12 var 3×9 den mest vanlige girkombinasjonen på en terrengsykkel. Somregel var det 22-44 foran og 11-32 bak. Dette gav en utveksling fra 22/32 til 44/11 eller 0,6875 til 4. Når 2×10 ble innført kom 36-11 bak. Foran ble ofte 26-39 brukt eller 24-38. Sykler tiltenkt ritt som birken fikk ofte litt mer offensive gir på 32-44 eller 30-42. 36 tenner bak førte til at man kunne beholde et litt lettere gir selv om man fjernet et tannhjul foran. Selv med det noe snevre spranget oppgraderte folk gladelig. Mange begrunnet dette med at man aldri brukte de letteste eller tyngste girene uansett. I tillegg er det mye overlapp i girene, så det var ikke vits med alle sammen. Så kom Sram sitt 42-10 bakgir. Standard har det 32t foran. Altså et sprang fra 0,76 til 3,2. Laveste giret tilsvarer 2×10 sitt laveste, men på den tunge siden er 1×11 noe lettere. I tillegg er utvekslinger som er veldig nære hverandre (0,05+/-) så like at jeg har valgt å runde av til nærmeste 0,05.

 

Utveksling 3×9 3×10 2×10
(24-38)
2×10
(26-39)
1×10(28) 1×10(30) 1×10(32) 1×11(32) 1×11(34)
0,60 22:36 (0,61)
0,65 24:36 (0,67)
0,70 22:32 (0,69) 22:32 (0,69) 26:36 (0,72)
0,75 24:32 (0,75) 32:42 (0,76)
0,80 22:28 (0,79) 22:28 (0,79) 26:32 (0,81) 28:36 (0,78) 34:42 (0,81)
0,85 24:28 (0,86) 30:36 (0,83)
0,90 22:24 (0,92) 22:24 (0,92)
33:36 (0,92)
 28:32 (0,88)  32:36 (0,89)  32:36 (0,89)
0,95 26:28 (0,93) 30:32 (0,94) 34:36 (0,94)
1,00 32:32 (1) 24:24 (1) 28:28 (1) 32:32 (1) 32:32 (1)
1,05 22:21 (1,05) 33:32 (1,03)
22:21 (1,05)
38:36 (1,06) 30:28 (1,07) 34:32 (1,06)
1,10 26:24 (1,08)
39:36 (1,08)
1,15 32:28 (1,14) 24:21 (1,14) 28:24 (1,17) 32:28 (1,14) 32:28 (1,14)
1,20
1,20 22:18 (1,22) 33:28 (1,18)
22:18 (1,22)
44:36 (1,22)
38:32 (1,19) 39:32 (1,22) 34:28 (1,21)
1,25 26:21 (1,24) 30:24 (1,25)
1,35 32:24 (1,33) 24:18 (1,33)
38:28 (1,36)
28:21 (1,33) 32:24 (1,33) 32:24 (1,33)
1,40 22:16 (1,38)
44:32 (1,38)
22:16 (1,38)
33:24 (1,38)
44:32 (1,38)
39:28 (1,39) 34:24 (1,42)
1,45 26:18 (1,44) 30:21 (1,43)
1,50 32:21 (1,52) 24:16 (1,5) 32:21 (1,52) 32:21 (1,52)
1,55 22:14 (1,57)
44:28 (1,57)
22:14 (1,57)
33:21 (1,57)
44:28 (1,57)
28:18 (1,56)
1,60 38:24 (1,58) 34:21 (1,62)
1,65 26:16 (1,63)
39:24 (1,63)
30:18 (1,67)
1,70 24:14 (1,71)
1,75 28:16 (1,75)
1,80 32:18 (1,78) 38:21 (1,81) 32:18 (1,78) 32:18 (1,78)
1,85 22:12 (1,83)
44:24 (1,83)
22:12 (1,83)
33:18 (1,83)
44:24 (1,83)
26:14 (1,86)
39:21 (1,86)
1,90 30:16 (1,88) 34:18 (1,89)
2,00 22:11 (2)
32:16 (2)
22:11 (2) 24:12 (2) 28:14 (2) 32:16 (2) 32:16 (2)
2,05 33:16 (2,06)
2,10 44:21 (2,1) 44:21 (2,1) 38:18 (2,11)
2,15 26:12 (2,17)
39:18 (2,17)
30:14 (2,14) 34:16 (2,13)
2,20 24:11 (2,18)
2,30 32:14 (2,29) 32:14 (2,29) 32:14 (2,29)
2,35 33:14 (2,36) 26:11 (2,36) 28:12 (2,33)
2,40 38:16 (2,38)
2,45 44:18 (2,44) 44:18 (2,44) 39:16 (2,44) 34:14 (2,43)
2,50 30:12 (2,5)
2,55 28:11 (2,55)
2,65 32:12 (2,67) 32:12 (2,67) 32:12 (2,67)
2,70 38:14 (2,71)
2,75 44:16 (2,75) 33:12 (2,75)
44:16 (2,75)
30:11 (2,73)
2,80 39:14 (2,79)
2,85 34:12 (2,83)
2,90 32:11 (2,91) 32:11 (2,91)
3,00 33:11 (3)
3,15 44:14 (3,14) 44:14 (3,14) 38:12 (3,17)
3,20 32:10 (3,2)
3,25 39:12 (3,25)
3,40 34:10 (3,4)
3,45 38:11 (3,45)
3,55 39:11 (3,55)
3,65 44:12 (3,67) 44:12 (3,67)
4,00 44:11 (4) 44:11 (4)

 

Noe for deg?


Så er det noen fordeler og ulemper? Selv har jeg brukt 1×10 en sesong nå. Er slettes ikke misfornøyd, men ser at det har sine begrensninger. Jeg gidder ikke å tråkke sykkelen over 27km/t fordi beina går som trommestikker. Jeg har valgt den lette siden av 1×10. Med 2×10 ville jeg hatt mer å gå på. Både på lette og tunge gir, men jeg liker enkelheten av et 1×10. I tillegg er girarmen bak mye kortere, noe jeg ser på som en fordel med tanke på kvist og kvast. Jeg har ikke noe fremgir. Det fører til mindre kluss med gir og mindre vekt for de som tenker på slikt. En 2×10 ville hatt et større bruksområde, men det er ikke sikkert man trenger det. Jeg vurderte det slik at jeg ikke trengte det. Nå sitter jeg og lurer på 1×11. Som du kanskje så av tabellen over, vil dette være et kjempesystem for de fleste terrengsyklister. Det har stort nok sprang og i tillegg lover Sram at kranken skal være enkel å bytte drev på. Det eneste jeg er skeptisk til er at det blir flere og flere gir på omtrent samme plassen. Jeg mener jeg merket forskjell på 9 gir og 10 gir når det kommer til driftssikkerhet. En 10 girs kassett blir mye raskere påvirket av gjørme og møkk enn 9 girs kassetten. Likevel frister det å spandere på seg et 1×11 system. Mye tyder på at 1×11 og 1×10 er omtrent likt i tannbredde. Dette fordi man må kjøpe nytt boss for å få festet på en 1×11-kassett.

Legg inn en kommentar