Gir er noe vi har på fremkomstmidler fordi motoren har begrensninger. Sykkelen er intet unntak. Motoren som sitter på, altså vi, er ikke sterk nok til å dra drivverket rundt fra 0-50km/t på et og samme gir i alle opp og nedoverbakker.
De siste ti-årene har det skjedd mye innen sykkelutvikling. De fleste på 90-tallet hadde sykkel med fem gir bak. Noen hadde spandert på seg litt mer og hadde i tillegg to gir foran. I fjor kom ti-girssystemet for fullt til terrengsyklene. Selv om mange sykler ble levert med 3×10 gir, så skjedde det en interessant vending i girantallet. Sykkelen fikk redusert mengde gir foran fra 3 til 2. Nå hadde sykkelen gått fra 27 gir til å ha 20 isteden. Utvekslingen, som blir nøye gjennomgått litt lengre ned, led heller ikke merkbart fordi syklene har blitt mer spesialiserte.
I 2013 har Sram innført enda noe interessant. 1×11. 11 gir bak har eksistert på landeveissykler en stund, men på terrengsiden er det først nå i år det har kommet. Utvekslingen på dette giret er også ivaretatt. Det nye systemet gir rom for kun ett skiftersystem og mindre kluss med justering og gir som ikke vil. For øyeblikket er 1×11, eller XX1 som Sram kaller det, veldig dyrt. Mot slutten av 2013, eller begynnelsen av 2014 kommer derimot X01. Det er Srams mest brukte og pålitelige terrenggirssystem i 11-girs utgave. Det er nok mange som vurderer dette settet til 2014-sesongen.
Utveksling | 3×9 | 3×10 | 2×10 (24-38) |
2×10 (26-39) |
1×10(28) | 1×10(30) | 1×10(32) | 1×11(32) | 1×11(34) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0,60 | 22:36 (0,61) | ||||||||
0,65 | 24:36 (0,67) | ||||||||
0,70 | 22:32 (0,69) | 22:32 (0,69) | 26:36 (0,72) | ||||||
0,75 | 24:32 (0,75) | 32:42 (0,76) | |||||||
0,80 | 22:28 (0,79) | 22:28 (0,79) | 26:32 (0,81) | 28:36 (0,78) | 34:42 (0,81) | ||||
0,85 | 24:28 (0,86) | 30:36 (0,83) | |||||||
0,90 | 22:24 (0,92) | 22:24 (0,92) 33:36 (0,92) |
28:32 (0,88) | 32:36 (0,89) | 32:36 (0,89) | ||||
0,95 | 26:28 (0,93) | 30:32 (0,94) | 34:36 (0,94) | ||||||
1,00 | 32:32 (1) | 24:24 (1) | 28:28 (1) | 32:32 (1) | 32:32 (1) | ||||
1,05 | 22:21 (1,05) | 33:32 (1,03) 22:21 (1,05) |
38:36 (1,06) | 30:28 (1,07) | 34:32 (1,06) | ||||
1,10 | 26:24 (1,08) 39:36 (1,08) |
||||||||
1,15 | 32:28 (1,14) | 24:21 (1,14) | 28:24 (1,17) | 32:28 (1,14) | 32:28 (1,14) | ||||
1,20 | |||||||||
1,20 | 22:18 (1,22) | 33:28 (1,18) 22:18 (1,22) 44:36 (1,22) |
38:32 (1,19) | 39:32 (1,22) | 34:28 (1,21) | ||||
1,25 | 26:21 (1,24) | 30:24 (1,25) | |||||||
1,35 | 32:24 (1,33) | 24:18 (1,33) 38:28 (1,36) |
28:21 (1,33) | 32:24 (1,33) | 32:24 (1,33) | ||||
1,40 | 22:16 (1,38) 44:32 (1,38) |
22:16 (1,38) 33:24 (1,38) 44:32 (1,38) |
39:28 (1,39) | 34:24 (1,42) | |||||
1,45 | 26:18 (1,44) | 30:21 (1,43) | |||||||
1,50 | 32:21 (1,52) | 24:16 (1,5) | 32:21 (1,52) | 32:21 (1,52) | |||||
1,55 | 22:14 (1,57) 44:28 (1,57) |
22:14 (1,57) 33:21 (1,57) 44:28 (1,57) |
28:18 (1,56) | ||||||
1,60 | 38:24 (1,58) | 34:21 (1,62) | |||||||
1,65 | 26:16 (1,63) 39:24 (1,63) |
30:18 (1,67) | |||||||
1,70 | 24:14 (1,71) | ||||||||
1,75 | 28:16 (1,75) | ||||||||
1,80 | 32:18 (1,78) | 38:21 (1,81) | 32:18 (1,78) | 32:18 (1,78) | |||||
1,85 | 22:12 (1,83) 44:24 (1,83) |
22:12 (1,83) 33:18 (1,83) 44:24 (1,83) |
26:14 (1,86) 39:21 (1,86) |
||||||
1,90 | 30:16 (1,88) | 34:18 (1,89) | |||||||
2,00 | 22:11 (2) 32:16 (2) |
22:11 (2) | 24:12 (2) | 28:14 (2) | 32:16 (2) | 32:16 (2) | |||
2,05 | 33:16 (2,06) | ||||||||
2,10 | 44:21 (2,1) | 44:21 (2,1) | 38:18 (2,11) | ||||||
2,15 | 26:12 (2,17) 39:18 (2,17) |
30:14 (2,14) | 34:16 (2,13) | ||||||
2,20 | 24:11 (2,18) | ||||||||
2,30 | 32:14 (2,29) | 32:14 (2,29) | 32:14 (2,29) | ||||||
2,35 | 33:14 (2,36) | 26:11 (2,36) | 28:12 (2,33) | ||||||
2,40 | 38:16 (2,38) | ||||||||
2,45 | 44:18 (2,44) | 44:18 (2,44) | 39:16 (2,44) | 34:14 (2,43) | |||||
2,50 | 30:12 (2,5) | ||||||||
2,55 | 28:11 (2,55) | ||||||||
2,65 | 32:12 (2,67) | 32:12 (2,67) | 32:12 (2,67) | ||||||
2,70 | 38:14 (2,71) | ||||||||
2,75 | 44:16 (2,75) | 33:12 (2,75) 44:16 (2,75) |
30:11 (2,73) | ||||||
2,80 | 39:14 (2,79) | ||||||||
2,85 | 34:12 (2,83) | ||||||||
2,90 | 32:11 (2,91) | 32:11 (2,91) | |||||||
3,00 | 33:11 (3) | ||||||||
3,15 | 44:14 (3,14) | 44:14 (3,14) | 38:12 (3,17) | ||||||
3,20 | 32:10 (3,2) | ||||||||
3,25 | 39:12 (3,25) | ||||||||
3,40 | 34:10 (3,4) | ||||||||
3,45 | 38:11 (3,45) | ||||||||
3,55 | 39:11 (3,55) | ||||||||
3,65 | 44:12 (3,67) | 44:12 (3,67) | |||||||
4,00 | 44:11 (4) | 44:11 (4) |