23. mai 2013
FelgFelgringHjulsettSykkelTublarUSTOppbygningMens en bil somregel har støpte eller dreide felger, så er sykkelens felg bygd opp av tre hovedkomponenter. Selve felgringen, navet og et antall eiker. Eikene knytter navet sammen med felgringen. Det finnes utallige måter å flette eiker på, og meningen med flettingen er å skape styrke på bindingen mellom felgring og nav.
Felgringen eller felgen er et profil som har et antall hull til eikene, samt hull til ventil. Selve tverrsnittsprofilet er formet slik at dekket legger seg tett inntil. Selve profilet kan minne om en U. Kantene er så høye at dekket blir støttet opp i eventuelle deformeringssituasjoner. Dette kan være svinger, humper og slag. Det finnes ulike typer profiler. Pariserhjul eller tublarhjul består av felger som man limer hjul på. Her er kantene på U-en nesten borte. Enkelte felger er også laget for å kjøre slangeløst også kalt UST (Universal System Tubeless). Felgene er laget slik at selve dekket skal opp på en liten kant for å holde tett.
Det mest normale materialet i en felg er Aluminium av ymse legeringer. Noen dyre hjulsett er også produsert i karbon. På klassiske sykler får man og stålfelger. Det finnes forskjellige egenskaper i de forskjellige materialene. En god felg er solid, men ikke for sprø. Derfor kan stål være et godt utgangspunkt, men stål er ikke så veldig lett at det gjør noe. Den rette legeringen av aluminium kan derfor være fornuftig. Karbon er veldig solid, men veldig utøyelig. Derfor har de forskjellige materialene forskjellige bruksområder. Karbon egner seg nok best på landevei og grusvei, mens aluminium kan fungere godt over alt. Skal man ha noe som virkelig er solid og der vekta ikke er så viktig kan stål gjøre nytten.
Vekthysteriet har for lengst gjort seg gjeldene på sykkelfronten. Lette hjul kan føre til redusert roterende masse. Redusert roterende masse gjør at sykkelen blir smidigere og kappere å få opp i hastighet. Så selv om du ikke prioriterer alle de lette delene, kan et lett og solid hjulsett gjøre underverker.