Dekk, slange og slangeløst

30. mai 2013

DekkSlangeløstSykkelSykkeldekkDekk
Maxxis Sidevegg

Maxxis Sidevegg

En sykkel kjører på hjul med luftfylte dekk. Det finnes jo selvfølgelig noen som da har skumfylte eller gjennomgående gummi i racersykler, men det er skjelden. Utenpå felgen finnes det da en rekke forskjellige dekk man kan legge på. Det finnes, muligens fra et litt svart-hvitt perspektiv, to typer dekk man kan bruke. Slangeløse og slangefylte dekk. Forskjellen er at slangeløse dekk brukes uten slange og krever at felg og dekk er tette, mens slangefylte dekk har en slange og krever derfor ikke samme tetthet. Det er kanskje ikke så stor forskjell når man ser på de ulike dekketypene, men slangeløse dekk er litt tyngre og har tykkere gummi. Det fører til at dekket blir stivere og kan sykles med mindre luft. Det å punktere med slangeløse dekk er ikke fult så rett frem. Somregel har syklister som sykler slangeløst med seg to slanger i sekken.

I tillegg til grupperingen over så finnes det dekk for mange forskjellige bruksområder. Stort sett blir dekkmønsteret grovere jo lenger bort fra veien man vil. En landeveissykkel har tynne, nesten sporløse dekk. Disse er tiltenkt høy fart på jevnt underlag. Somregel har landeveissykkelen en dekkstandard som heter 700. Mellomtingen mellom landeveissykkelen og terrengsykkelen, nemlig hybridsykkelen, har 26″ eller 28″ dekk. Her går man over på breddebenevnelse i tommer, og nokså normalt finner man dekk mellom 1″ og 1,75″. Terrengsykkelen har somregel dekk over 2″. Noen unntak er vinterhjulene med pigg. Disse kan være fra 1,9″. Det er i hovedsak tre dekkstørrelser for terrengsykkelen; 26″, 29″ og den siste tilskuddet 650b. 650b er egentlig en gammel standard, men er da en mellomting mellom 26″ og 29″. Noen kaller også standarden for 27,5″. Skal du ut på bløte skogsstier eller opp i høyfjellet der underlaget kan være skarpt og kantete så bør dekkene passere 2.2″. Skal man enda mer drastisk til verks og sykle downhill så er gjerne dekkene 2,5″ eller bredere. Den siste tiden har også såkalte Fat Bikes slått ann. Disse har dekk som er over 3″. gjerne så brede som 4″. Dette er da typiske dekk for veldig mykt underlag. Her i Norge har sykkelen så vidt fått rotfeste som snø og vintersykkel.