En sykkel har somregel to hjul og disse to hjulene er festet til sykkelen via en aksling på hvert av hjulene. Nå i dag er den mest normale bredden på navet foran 100mm og bak 130mm på landeveissykler og 135mm på terrengsykler. Den siste tiden har andre standarder også kommet. Noen produsenter av nav oppererer med 9mm gjennomgående askling foran og 10mm gjennomgående askling bak. DT-swiss er et eksempel på dette. Dette tilater en sterke akseling som passer standard gaffel og ramme. I tillegg til 135mm bak kommer noen sykler med 142mm nav og 150mm nav. I mange tilfeller er 142mm nav et 135mm nav med ekstra avstandsstykker. Nav 142mm bredde er tiltenkt større hjul som for eksempel 29″.
I tillegg til 9/10mm standarden har et system som heter Thru Axle (gjennomgående aksling) kommet på markedet. Denne asklingen er somregel 15mm eller 20mm foran og 12mm bak. Den gjennomgående asklingen festes med klammer mot gaffelen og gjør at ramme og gaffel blir stivere. I tillegg fordeler man kreftene som taes opp i akslingene utover en større anleggsflate og dermed er levetiden på en slik konstruksjon potensielt høyere enn en tynnere aksel.
Både gjennomgående akslinger og vanlige asklinger kan leveres med hurtigfester (Quick Release) ofte forkortet QR hos mange leverandører. Typisk vil da være at et fremhjul får betegnelsen 9QR eller QR9 altså Quick Release 9mm.