Thule takstativ Outride

22. mars 2012

LangturOutRideStativSykkelTakThuleSykkelstativ
Sykkelen på taket

Sykkelen på taket

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bytte det forrige stativet mitt. Det er et Thule FreeRide stativ. Etter siste investering har jeg riktignok muligheten til å frakte to sykler, men under forutsetning at den ene passer i FreeRide’en. For dette kom bokstavelig talt til kort når det gjalt min nyeste sykkel. På grunn av lang dempervandring og høy bakkeklaring på sykkelen, klarte ikke Thule FreeRide å gape over nedre delen av ramma på sykkelen. Det sies at ProRide er lengre i gapet, men når jeg først måtte kjøpe nytt så valgte jeg Thule OutRide. Hvis man i tillegg har hurtigkobling på setet så blir sykkelen mye lavere ved montering mot gaffel istedenfor mot hjul. Dette kan være greit i enkelte tilfeller. Likevel blir resultatet en veldig høy bil i forhold til uten sykkel. Så garasje, parkeringsanlegg og lignende, er nok lurt å holde seg unna.

Innfesting


OutRide festes på samme måte som FreeRide. Det kreves at du har vanlig takstativ fra før av. Sykkelstativet festes her med to solide metallbøyler rundt de to tverrbjelkene. Takket være gummiert tverrbjelke er det umulig å flytte på stativet sideveis. Jeg har den gamle boksprofilen i tverrbjelken, men ved hjelp av en adapter skal det gå greit å feste stativet til aeroprofilene også. Denne adapteren følger med. I motsetning til FreeRide har OutRide bare to fester. Dette er fordi stativet ikke har to lange armer som stikker opp for å holde rammen. Så alt i alt virker selve innfestingen veldig bra.

Låsing av stativet


Innfesting av gaffel

Innfesting av gaffel

Hvis selve takstativet ditt er låsbart så kompletterer du dette ved at du også kan låse OutRide til takstativet ditt. En av de to klemmene på OutRide er låsbare slik at det er en del plunder å få av stativet uten nøkkel. I tillegg til dette er også hurtigfestet til gaffelen på sykkelen låsbar. Så da spørs det egentlig bare hvor hardt du klarer/tørr stramme hurtigfestet før du låser det. De to låsene fører også til at jeg føler en ekstra trygghet med innfestingen. Nå kan ikke hurtigkoblingen hoppe opp like lett som hvis den ikke var låst. Jeg har som vane å låse disse uansett om jeg bare skal en liten tur.

Feste av sykkelen


FreeRide kom som sagt til kort når det gjalt lange dempere. OutRide løser dette problemet med at du må ta av forhjulet og sette gaffelen i et hurtigfeste foran. Bakhjulet settes i en egen holder og en tykk plastikkrem holder dekket på plass. Som i sin tur holder selve sykkelen på plass. Det er likevel gaffelen på sykkelen som tar opp krefter sideveis. Dette synes jeg virker fornuftig siden gaffel og innfesting er dimensjonert for mye.

Sykkelen blir også litt lettere å løfte opp uten fremhjul. Somregel har en passende terrengsykkel 700-1200g felg og 400-1000g slange og dekk. Så man sparer seg for rundt 1,5kg løft. I tillegg vil ramma komme noe lavere siden det er gaffel og ikke fremhjul som skal hvile på stativet foran.

Festereim bak

Festereim bak

Jeg vil igjen nevne innfesting av bakhjulet. Hvis dette båndet skulle finne på å ryke så blir konsekvensene store. Antagelig ikke så store som på FreeRide, da OutRide sitter i gaffelen i tillegg. Skulle likevel bakhjulet slite seg, vil sykkelen havne i taket og i første omgang ødelegge dette. Det skal ikke så mye til for at sykkelen vrir seg og blir hengende ned på siden av bilen. Mest sannsynlig får du store utgifter på bil og en kassert sykkel. Jeg ville hatt to bånd her, noe jeg også sørger for ved hjelp av et borrelåsbånd. Det som også er verdt å nevne er at bilen nå blir en sykkel høyere. Garasje, parkeringshus og lignende, kan fort bli en dyr affære.

Dette tatt i betraktning så synes jeg OutRide virker som en flott løsning. Jeg vil anbefale denne foran FreeRide rett og slett fordi sykkelen står bedre, løftes lettere, løftes lavere og muligens også gir noe mindre luftmotstand.