Continental Rubber Queen 2.2 UST

Av Christian Jensen19. september 2011

Utstyr

Handmade in germany
Handmade in germany

Jeg fikk en pakke i posten fra Bikeshop for et par dager siden. Et sett med Continental Rubber Queen 2.2 UST dekk (heretter RQ). Har lenge hatt lyst til å prøve slangeløst og har gått og lurt på å bytte ut Mountain King-dekkene mine med tilsvarende slangeløse. Mountain King 2.2 (som jeg hadde til dags dato, heretter MK) er av samme dimensjon som de nye, men det er likevel stor forskjell på de to i størrelser. MK måler 52mm med 4 bar luft. Noe som tilsvarer bare litt i overkant av 2 tommer. Dette er i tillegg målt på den ytterste piggen som stikker ut av dekkene. RQ er store, feite og kraftige i forhold. Her er det ikke en liten knast som avgjør at dekket er 2.2 tommer. Og RQ med 3 bar luft har en bredde på 57mm. Det er nærmere 2.25 enn 2.2.

Selve gummien i RQ er mye mykere en MK. Continental skryter av Black Chili Compound. Dette er en gummiblanding som skal gi 5% lengre levetid, gi 30% bedre grep og 26% lavere rullemotstand. Det var litt artig å ta den første rulleturen på grus/asfalt for å sjekke at alt var på plass. Det ble riktig nok bare en liten runde på den lokale parkeringsplassen for å sjekke at lufta satt riktig, men allerede da merket jeg at dekket er mye roligere enn MK. Det durer mindre og føles mye mykere. I tillegg fester det seg masse småstein til dem som uheldigvis blir med rundt. Mulig dette er fordi dekket må kjøres inn litt. Det som i tillegg er litt artig er at dekket har en stor logo på siden som sier «Håndlaget i Tyskland». Bør være kvalitet da.

Rubber Queen 2.2
Rubber Queen 2.2

En ting jeg virkelig gledet meg til å prøve var UST, eller slangeløst. Dette fungerer akkurat som på bildekk. Du tar felgen slenger på dekket. Sørger for at mesteparten av dekket sitter i sporet i felgen. Pumper raskt opp, og dekket smetter i resten av sporet med to markante knepp. I bruksanvisningen anbefales bruk av tjukt såpevann, men jeg skulle ha Stan’s NoTubes Tire Sealant oppi. Konkluderte derfor raskt med at såperester og lateks umulig kunne ha det godt sammen. Søkte på youtube etter et par gode ideer, og fant raskt ett innlegg. Jeg valgte samme fremgangsmåte, bare at jeg ikke hadde i tettestoffet før jeg festet dekket helt på plass. Selve dekket drog jeg over felgen med håndmakt. Brukte ikke dekkspaker her da jeg var redd for å deformere dekket eller skade kanten. Når jeg hadde dekket på plass, brukte jeg en dekkspake og løftet sømmen over flensen som ligger i felgen. Dette gjorde jeg så langt jeg maktet å trekke dekkspaken. Så gjentok jeg samme på andre siden. Gjorde det mens felgen stod i ramme/gaffel. Så festet jeg gulvpumpa og pumpet som en gal. Resulterte i at jeg kjøpte meg ny pumpe etterpå. En Sks Airworx 10. Anbefaler å bruke enten ei god pumpe med mye kapasitet eller aller helst en kompressor. Vel på plass med både for og bakdekk, plukket jeg ut ventilkjernene (hadde på forhånd montert inn NoTubes ventiler). Så sprøytet jeg inn ca 55ml lateksvæske i hvert hjul. Så var det å pumpe opp igjen. Denne gangen gikk det mye lettere. Valgte å legge meg på ca 3 bar foreløpig (ca 43,5psi).  Mulig det er litt mye.

I marka


Kunne jo ikke si meg ferdig med innlegget før jeg hadde vært ute en tur i marka. Så derfor var det jo på sin plass med min svært subjektive mening om disse to dekkene. Fra før av har jeg syklet mye med MK 2.2 dekk (disse med slange). Disse griper veldig bra på røtter og på fuktig stein. De har likevel noen svakheter når det kommer til gripeevne oppover på sleipt underlag eller igjennom gjørmete områder. Jeg senket trykket på RQ 2.2 bare for å få testet ned mot minimum. 2.8 bar ble fylt i dekkene. Det er tilnærmet 40psi. MK var ubrukelige på asfalt med så lite trykk. RQ ruller avgårde som MK med 50psi. De er mye mer sidestabile og durer mye mindre. Rullemotstanden er også betraktelig mindre.

I marka har jeg pleid å sykle MK på 45-50psi. RQ på 40psi var fantastisk. De kravler over røtter og småstein. Flyter mye bedre over våte partier og griper bra over våte stein. Det beste av alt er at rullemotstanden i marka også er lavere. I partier med grus går det unna. De kommer raskt opp i fart og griper godt. De har fremdeles den typiske Contilag i svinger. Det virker som om dekket har behov for å skli litt sidelengs for å gripe fatt i underlaget. Dette gjør ikke noe så lenge man er vandt med det. Sidestabiliteten på RQ er fantastisk selv på 2.8bar. Det er ingen som helst problem å nå 50-60 på grusveier, selv om de er svingete. Det som likevel er litt ubehagelig er at RQ drar med seg småstein opp. Disse smeller i ramma og blir slynget avgårde. Jeg er faktisk glad for at jeg har skjerm foran festet til ramma. For den var full av gjørme og småstein når jeg kom hjem.

Volumet i RQ er et kapittel for seg. Med lite luft fungerer det som en egen støtdemper. Akkurat som traktoren. Dekket er mykt og bretter seg fint rundt alt av småstein og ugjevnheter i bakken. Forskjellen er merkbart stor. Kombinasjonen slangeløst og Rubber Queen er definitivt verdt kostnadene. Jeg trives veldig godt med de nye dekkene. Det blir nok flere slangeløse dekk på meg og helt sikkert flere Rubber Queens også.

Oppsummering


+ Mulig å kjøre med lavt trykk
+ Ruller kjempebra selv om trykket er lavt
+ Stabilt i svinger
+ Griper bra på røtter
+ Griper bra på våte steiner
+ Stort tverrsnitt flyter bra i våte områder

– Fremdeles litt Contilag
– Drar med seg småstein i middels/stor fart

 

Legg inn en kommentar