14. august 2011
FreeRideLangturStativSykkelTakThuleSykkelstativJeg har hatt sykkelstativ for hengerfestet siden i fjor sommer og har vært fornøyd med det. Det som likevel har vært litt tungvindt er at bagasjerommet ikke kan åpnes før sykkel og stativ er tatt av. Løsningen blir å feste sykkelen på taket. Torshov Bilrekvisita hadde tilbud på hele taksystemet så da benyttet jeg sjansen.
Siden dette er et takstativ kreves det at du har vanlig stativ på taket fra før av. Jeg kjøpte begge deler og fikk pakkepris på dette. Jeg har rails på taket mitt og festingen av selve stativet gjøres ved hjelp av et sett spesialtilpassede railklemmer. Når disse er på plass med tverrbjelker, fester man selve sykkelstativet ved hjelp av tre solide metallbøyler. Bøylene er avrundet og solide. De presser gummien på den gummierte tverrbjelken sammen. Dette gjør det umulig å flytte stativet sideveis uten å løsne godt opp på bøylene. To av festene er til fremre del av sykkelen og det er også her støttestaget for selve rammen til sykkelen står. Resultatet er at stativet tar opp bevegelse sideveis godt.
Selve takstativet har en lås pr feste til railen. Ordningen fester fast håndtaket man skrur med og virker til å fungere bra. En av innfestingsbøylene er utrustet med lås slik at sykkelstativet festes til railen. I tillegg er det en lås på klemma som fester sykkelstativet til ramma på sykkelen. Det blir med andre ord en del bryderi å få med seg sykkelen eller stativet. Selve låsesylinderen lar seg også bytte ut til andre typer. Thule selv produserer en universalløsning der man kan kjøpe et sett med nøkler og en mengde med låsesylindre. Dette kan være praktisk i tilfelle man har mange forskjellige enheter som skal stå på taket og dermed ender opp med et sett med nøkler for hver eneste enhet.
I motsetning til tilhengerfestet er taket en smule høyere. Så selv om sykkelen ikke er så veldig tung, var det ganske tungt å få den opp på taket og samtidig sørge for at pedalen stod riktig og klemma falt på plass. Når den først har kommet seg i klemma er det ikke noe problem. Klemma er laget slik at den fungerer på alt fra 22 til 60 mm rør. Dette burde være nok for de fleste. Når klemma over ramma er strammet kan man feste to bånd over hjulene på sykkelen. Når disse er på plass holdes sykkelen solid og godt.
Jeg er av natur skeptisk til innfestinger av last på bil uten redundans. Og jeg tenker da med en gang: Hva skjer om en av båndene ryker eller ikke sitter godt nok. Det kan fort få konsekvenser. Så hvis jeg skulle klaget på noe, måtte det blitt at jeg ville hatt to bånd på hvert hjul for at jeg skulle følt det tryggere. Det som også er verdt å nevne er at bilen nå blir en sykkel høyere. Garasje, parkeringshus og lignende, kan fort bli en dyr affære.