Sykkelbygg (del 6): Siste finpuss

Av Christian Jensen16. november 2010

Byggelogg Sykkel Teknisk

Da var det klart for siste finpuss. Sykkelen står nå klar foran meg, men jeg skal gå over og sjekke at alt er i orden. Ta en liten prøvetur og etterstramme og sjekke etterpå.

Dempere


Jeg har da brukt en Manitou R7 100mm 2010 mod foran og en Manitou Radium RL 165×38, 2010 mod bak. Disse to er i utgangspunktet avstemt for hverandre, men det er viktig å justere dem riktig. Demperene har et oljefylt kammer med en strupeventil som forhindrer full demping. Ved full lock strammes ventilen så mye at det skal ekstremt trykk til for at demperen skal gi etter. Den vil likevel gjøre dette hvis en for eksempel lander for hardt i et hopp. På denne måten ødelegges ikke lockmekanismen.
Dempegaffel

Dempegaffelen har gradert strupeventil. For å justere denne skrus ventilen til 100% åpen. Nå skal den ha 15-20% sag (sag er den lengden demperen siger under vekten til rytteren i normal posisjon på sykkelen). Denne guiden bruker Manitou nå for å sette riktig trykk på demperen din. I følge eldre manualer skal demperen ha lufttrykk i PSI tilsvarende 50-70% av rytterens vekt i pounds (lb). 1 kg = 2.205 lb. Dette gir et greit utgangspunkt for måling av sag. Dempegaffelen kan være litt vanskelig å sjekke for sag. Jeg har brukt å knytte en hyssing rundt demperbeinet og presset den helt ned mot toppakningen for så å sette meg forsiktig på sykkelen. For typisk cross-country-sykling som denne 100mm er laget for er 15-20% sag riktig. Hvis en skal prøve seg over på freeride bør en være forsiktig, men demperen kan godt stilles noe mykere (20-30%), men vær forsiktig med mykeste innstilling her. Om du ikke har kuttet demperen enda må det gjøres nå. Rørkutter, et måleredskap og en tusj er det som trengs.
Bakdemper

Bakdemperen har også strupeventil. Justering av denne skjer i åpen tiltand. Bakdemperen skal ha 25-30% sag. Jeg synes den letteste måten å justere bakdempere på er å kjøpe seg en o-ring som passer tett inn på selve stempelet. På denne måten har en også oversikt over hvor harde nedslag demperen har tatt etter en sykkeltur. Så kan en eventuelt justere etter dette. Sag skal igjen måles ved normal sittebelastning. 25-30% er cross-country-sykling. 30-35% ved freeride.

Girsystem


Girsystemet trenger en endelig justering. Jeg begynner med å finne en justering på forgiret som gjør at girveksleren ikke subber bortpå kjedet når det vandrer på serien bak. Så girer jeg giret ned til det står i nest laveste posisjon bak. Strammer wiren opp ved hjelp av hovedstrammebolten. Det er viktig at justeringsskruene står i midtposisjon der de kan. Kan en trå rundt nå uten at giret hopper så girer jeg ned ett hakk og tråkker. Giret skal nå sprette fint ned et hakk. Gjør det ikke det så slakker en justeringsskruen inn til giret hopper ned. Når giret har kommet hit så stiller en nedre begrensningsskrue til en ser at girveksleren beveger seg oppover. Still tilbake en halv omdreining. Gire så forsiktig oppover til giret når nest øverste gir. Når en girer opp til øverste gir så må en passe på at kjedet ikke hopper over. Juster nå øvre begrensningsskrue slik at giret ikke kan gire over øvre tannhjul. Fremgiret justeres på samme måte med øvre og nedre begrensning. Stram etter wire slik at sprangene blir riktig.

Du må regne med etterjustering av wire fordi denne setter seg litt. For etterjustering trenger du ikke bruke begrensningsskruene kun justeringsskruene. Wiren har også en tendens til å reagere på temperaturer. Kaldt vær strammer wiren.

Bremsesystem


Bremsesystemet på sykkelen er hydraulisk og skal være forseglet. Innstillinger av inngrep og trykk kan gjøres på noen systemer. Noen ganger kan det også være nødvendig å etterjustere sentreringen av kaliper på skiven. Grunnen til at disse to kan forskyve seg i forhold til hverandre er at innfestingen av hjulet til sykkelen ofte fester seg litt under sykling. Også når man bytter en punktert slange og fester på hjulet på nytt kan skjevheter oppstå. Dette er en svakhet med skivebremser. Derfor kan det være en fordel å ha med seg et par fastnøkler som passer kaliperfestet når en er på tur.

Tidligere poster


Bygg en sykkel (del 1): Introduksjon
Bygg en sykkel (del 2): Dempegaffel og bakdemper
Bygg en sykkel (del 3): Krank og gir
Bygg en sykkel (del 4): Bremser
Bygg en sykkel (del 5): Styre og sete

Legg inn en kommentar