2. november 2010
Dempegaffel
Dempegaffel er det første jeg ville sette på. Dette for å kunne montere hjulene midlertidig slik at sykkelen kan stå skikkelig. For å feste demperen trenger du egentlig bare et par små bolter. Du trenger i tillegg å feste på lagerkoppen til demperen. Bruker du en gammel demper slik som jeg valgte å gjøre må du først ta av den gamle lagerkoppen før du fester på den nye. Til dette trenger du et skrujern og en hammer. Legg skrujernet på lagerkoppen og bank det forsiktig av. Roter demperen mens du gjør dette.
For å montere den nye lagerkoppen smører du litt fett på området der den skal trees på. Ved å sette demperen på plass i styrehuset kan en banke lagerkoppen forsiktig på plass. Det er viktig å bruke god tid på dette. Når lagerkoppen er på plass kan du smøre opp lageret med fett og montere gaffelen der den skal stå. Husk også å sette på plass øvre lager. Så velger en antall mellomstykker og til sist fremspringet. Gaffelstaget skal ha minimum 3 millimeter klaring til toppen fremspringet. Dette fordi lager og mellomstykkene setter seg litt. Overskuddsmaterialet må kuttes av. Det beste til dette er en rørkutter. Nå er det ikke mange som har dette liggende, men det kan være en fordel å få lånt av noen. Det kan være en fordel å vente med selve kuttingen til en får prøvesittet stillingen på sykkelen.
En ny gaffel må du feste stjernebolt oppi. Dette er en festeanordning en tvinger ned inni gaffelstaget for siden å kunne montere topplokket til.
Når en nå skal stramme opp gaffelen strammer en topplokket så godt en klarer. Bruk gjerne en gummihammer og bank på fremspringet. Dette er ikke nødvendig, men kan føre til at en slipper å etterstramme så mange ganger. Når topplokket er festet tilstrekkelig og styret er sentrert i forhold til hjulet så kan boltene på selve fremspringet festes.
-
-
Lagerdeler
-
-
Nedre lagerguide
-
-
Gaffelstag
Bakdemper
Bakdemperen skal settes på plass ved hjelp av to bolter og eventuelt noen distansestykker. Selve innfestingen er grei. Rammer som kommer rett fra produsent eller leverandør har somregel en plastdel stående der demperen skal stå. Skru ut boltene som holder plastdelen på plass. Sett så på plass de nødvendige delene på demperen din og sett demperen inn der plastdelen stod. Tré igjennom boltene du nettopp løsnet og skru et par omdreininger med håndkraft. Sjekk at alt ser greit ut og at demperen står riktig vei. Somregel skal den stå med stempelsiden nedover og betjeningshendler fremover (ved vertikalt montert demper). Når alt er sjekket strammer en til boltene litt til. Hvis funksjonen til demperen ser ut til å være normal, kan en eventuelt etterstramme og legge låsepasta (loctite) på boltene.
-
-
Bakdemper
-
-
Avstandsstykker
-
-
Bakdemper
Riktig trykk
Før en bruker demperene er det viktig å sjekke trykket på dem. Manualene beskriver hvilket trykk en skal ha. Normalt sett er dette en prosentandel av egen kroppsvekt. Manitou bruker 50-70% av egen kroppsvekt i pounds (lb) gjenngitt som PSI. Feks en rytter på 90 kg = 198 lb. 198lb * (50 – 70%) = 99 – 139 PSI. Dette er også spesifikt for typen demper ikke bare merket. I tillegg finnes det hardere og mykere innstillinger alt etter hvilken bruk de skal utsettes for. I det siste har de gått over på å angi riktig trykk i forhold til sag på demperen. Sag er den nedpressingen demperen får ved at rytteren sitter normalt på sykkelen. Riktig for demperene jeg har montert er 15-20% foran og 25-30% bak. Hyssing knyttet stramt rundt demperen fungerer fint hvis du er alene om målingene. En o-ring montert bak bakdemperen er også hendig om du vil sjekke maks nedpressing etter endt sykkeltur.
Tidligere poster
Bygg en sykkel (del 1): Introduksjon