Hvordan er et sykkelhjul bygget opp

Av Christian Jensen24. april 2009

Annet Teknisk

Et sykkelhjul består av flere ulike komponenter:

  • Nav skilles mellom fremhjul og bakhul. Navet foran har bare en opplagringsfunksjon og en festefunksjon for eikene, mens baknavet (ofte kalt freewheel/hub på engelsk) har en kobling mot festepunktet til tannhjulene og selve navet. Denne koblingen gjør det mulig å overføre kraft fra pedalene i en retning, mens hjulet går i fri så snart krafttilførselen opphører.
  • Eikene forbinder felgen og navet. Eikene blir somregel satt i et kryssende mønster med fire og fire eiker. Hvis man studerer et hjul kan man identifisere mønsteret relativt lett. Ved å stramme opp eikene sørger man for at hjulbanen blir rett og at kraftoverføring fra bremser og pedaler kan finne sted.
  • Felgen festes i eikene. Og i felgen ligger det et felgbånd som skal forhindre at eikene punkterer slangen når de beveger på seg. Felgen holder i tillegg dekket og slangen på plass. Sykler med v-brems bruker felgens side som bremseflate.
  • Avhengig av hva slags slange og felg man har, finnes det forskjellige ventiler.
    • Dunlopventil: Mange kaller den gammeldags ventil, vanlig ventil eller DBS ventil. Dette er den ventilen man somregel fant på sykler før. Slangen kommer med en festehylse der ventilen plasseres oppi og skrus på plass ved hjelp av en hylse.
    • Schraderventil: Bedre kjent som bilventil, fordi det er samme ventilen som sitter på vanlige bildekk. Er den ventilen som blir mye brukt på offroadsykler i dag. Ventilen er hendig i og med at man kan stoppe på en hvilken som helst bensinstasjon og fylle luft i dekkene. Ventilen blir festet til slangen under produksjon og er ikke mulig å bytte slik som dunlopventilen.
    • Prestaventil: Noen kaller den også racerventil og fransk ventil. Mye brukt på racersykler, herav navnet. Den er også i bruk på offroadsykler og hybrider. Fordelen med ventilen er at den har et kompakt design og tåler høyt trykk i forhold til de andre to
  • Dekket er flaten man har kontakt med bakken på. Det finnes en rekke ulike møstre som er tiltenkt forskjellig bruk. Racersykkeldekk er tynne og kraftige, med fint mønster. De er tiltenkt hastiget og god kontakt. Offroaddekket er bredt og kraftig. Det inneholder gjerne store mønster for å gi godt feste på steiner og røtter. Mellom disse to ekstrempunktene finnes det en variasjon av dekk. Grusdekk, asfaltdekk og gjerne kombinasjoner av disse.

Legg inn en kommentar