De ulike produsentene bruker ofte begrepet Singelbuttet, Dobbelbuttet eller Trippelbuttet om rammen på sykkelen. Hva er egentlig dette? Bildet til venstre viser fra toppen singel,dobbel og trippelbuttet rammestruktur.
Singelbuttet er forsterking av røret i rammen. Når man produserer røret blir deler av røret formet dykkere i den ene enden. Dette fører til at man rammen blir forsterket og man kan velge å redusere tykkelsen på andre deler av rammen. Neste skrittet blir å ha en forsterking i begge sider av rammen. Dette kalles en dobbelbutting. Forskjellen mellom dobbel og trippelbutting er i mange tilfeller lik null. Trippelbuttet ramme har forskjellig tykkelse på forterkningene i de to endene. Noen få produsenter benytter seg også av firbutting (quadbutted). Dette er rammer som har gradering mellom endene i tillegg til endene selv.
Grunnen til at man velger å butte rørene i rammene er at en forsterker rammene i de områdene der spenningene er høyest. I tillegg sparer man vekt. Materialvalget spiller også inn her. De to mest vanlige materialene er stål og aluminium. Stål blir tilsatt krom for å gjøre det sterkere og mer resistant mot rust. Av aluminiumlegeringer er 6061, 6063 og 7005 de mest vanlige. 6061/6063 er magnesium/silisiumlegeringer som er lette å maskinere, men ikke så sterke som 7005. 7005 er en sinklegering som gir sterkere aluminium, ulempen er at legeringen er vanskelig å sveise.