1. juni 2010
LangturStativSykkelThuleXpressSykkelstativDe fleste tar sykkel eller bilen, men fåtallet tar kombinasjonen av de to. Når man tilslutt har trålet nabolaget og områdene rundt for mange ganger, kan det være fint å kaste sykkelen på bilen og komme seg avgårde et stykke før en sykler en tur. Jeg var på sykkelstativ-jakt i forrige uke og fant et Thule-stativ hos Torshov Bilrekvisita. De hadde i tillegg tilbud på dette, så valget var ikke så veldig vanskelig.
Innfesting
Det som er viktig når man ser etter sykkelstativ, er hvordan det er festet til bilen. De tre vanligste festene er stroppefeste til bakdøra på stasjonsvogner eller hatchbacks (feks Golf), feste for tilhengerfeste og feste for takstativ. Feste med stropper tilbakdøra skal man være forsiktig med. Åpning og lukking av døra med sykkel på er absolutt ikke å anbefale og innfestingen kan fort ødelegge lakk i festepunktene. Feste på tilhengerfestet kan være veldig mye forskjellig. Alt fra ei skruestikke til de mer fornuftige klemmene med spor til kula. Her er det viktig å se etter en eller annen form for godkjenning eller referanse til norske tester. NAF og TV2 hjelper deg gjør slike tester. Takstativene er mindre kritiske. Innfestingen skjer ved at du har et takstativ og fester holder til sykkelen i dette. jeg valgte å gå for tilhengerfeste-varianten. Som dere ser på bildet til høyre, så er innfestingen i form av ei klype som presses rundt kula. Det som er fint med dette festet er at det er spor i holderen slik at stativet ikke kan tippe i noen retninger.
Låsing av stativet
Det er viktig at stativet holdes på plass og kan sikres til bilen. De fleste stativer har en avstiver som går på tvers av de to holderene til sykkelen. Dette stativet har akkurat samme funksjonen. Den sorte kappen er selve låseklemma. En fjærbelastet klamme slår inn på undersiden og fester seg fast i metallrammen. Jeg er av den paranoide typen når det gjelder å sikre ting jeg transporterer, så det var absolutt et must at stativet hadde et låsehull. Stativet har et borret hull i hovedrammen som kan brukes til enten en bolt eller en hengelås (slik som illustrert). Med en hengelås her, forhindrer en at stativet ikke spretter opp på grunn av mye risting, samtidig som en låser selve stativet til bilen. Med tanke på tyveri osv. Dette stativet har i tillegg muliget for flytting av selve klemmen, slik at den kan tilpasses. Den store plastikk-kappen med Thule-merket på fungerer også som en beskyttelse for sykkelen når den er festet til stativet. Den forhinder metall mot metall.
Feste av sykkelen
Sykkelen er festet på gode gummiputer. De kan stilles individuelt inn og ut, samt at de kan vris rundt selve holderen. Jeg har ei relativt kort ramme, men fikk akkurat lirket sykkelen på. Selve gummiklemmen har en integrert stropp som er festet både i gummiholderen og rundt metalldelen av stativet. Som dere ser på bildet av hele stativet, så passer det akkurat på Suzukien min. Det er ca 0,5cm klaring mellom stativet og reservehjulet. Det som er bra, er at alle kantene på stativet er enten avrundet eller blokket med en plastpropp. På denne måten unngår en unødvendige oppskrapinger av lakk og hud. Det eneste jeg har klart å gjøre et utall ganger er å klemme fingrene mellom reservehjulet og utløsermekanismen på stativet. Det er rimelig trangt mellom der.