#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Slange til sykkelen

Av Christian Jensen7. januar 2018

Dekk

26″ slange for dekk mellom 1.75″ og 2.125″ bredde
26″ slange for dekk mellom 1.75″ og 2.125″ bredde

Det er ganske elementært for mange. Det er kanskje ikke det for deg? Synes du ikke det, kan det være verdt å lese videre.

Fremgangsmåten er faktisk ganske overkommelig. Du tar en titt på dekket først. For her står det som regel det meste av informasjon du trenger. Påskriften på dekket sier deg hva slags dimensjon dekket er. Det finnes to relativt normale former. En eller begge står skrevet på dekket ditt. Det ene er tomme-formatet og det andre er millimeterformatet bedre kjent som ISO. ISO er det nye navnet på ETRTO-systemet.

Tommeformatet bruker dekkets ytre diameter i tommer og dekkets bredde i tommer. Disse er splittet med et kryss. Siden man ikke må bytte felger når man bytter dimensjoner på dekk som er et tommemål, så er ytre diameter en sannhet med visse modifikasjoner. Typiske mål kan være 29″ x 2.2″ (29 tommer i diameter, 2.2 tommer i bredde) og 27.5″ x 2.4″.

ISO-systemet bruker to nummer adskilt med et minustegn eller en bindestrek om du vil. Det første tallet beskriver bredden på dekket i millimeter og det andre tallet beskriver diameteren på indre kant i dekket. Det er her dekket hviler mot felger. ISO-systemet sier ikke noe om ytre diameter på dekket, så her er du avhengig av å ikke kjøpe så stort at du treffer ramma på sykkelen. Selv om man skulle tro at tommemålene var bedre her, så er de ikke det. 29″ er ikke 29″, men gjerne pluss/minus en god del. Typisk benevnelse på dekket i ISO-målestokk er 55-622. Det er da et 55mm bredt dekk som er 622mm i diameter.

55mm er i nærheten av 2.2″ og 622mm er den diameteren felgen på en 29″ har. Derfor kan du finne følgende påskrift på dekket ditt: 29 x 2.2 (55-622) og tilsvarende for andre dimensjoner. Så var det å finne en slange som passer. Diameteren er ikke tøyelig, selv om enkelte velger å optimalisere vekt med mindre slanger. Har du eksempelvis en 29″ sykkel så er det målet 29″ og 622 du må se etter. Det er ikke sikkert slangeprodusenten kommer til å ha begge påskriftene. Man trenger heller ikke en slange for hver dimensjon av dekk, men heller en slange som går på et passende spekter av bredder. Derfor vil man finne et skilletegn i dimensjonene. Gjerne da en skråstrek eller en bindestrek ( / eller – ).

Continental oppgir eksempelvis 47×622 * 62×622 på sine slanger. I tillegg har de tommemålene 28/29×1.75 * 28/29×2.5. Førstnevnte er ISO-standarden skrevet på en litt annen måte. Slangen passer dekk som skal på 622mm felger og disse må være mellom 47 og 62 millimeter. Du legger kanskje merke til at det skrives 28″ og 29″. Det er fordi hybridsyklene med 28″ hjul faktisk har samme felgringen som terrengsykkelen, 622mm.

Det siste du trenger å vite er hva slags ventil du har.

  • Dunlopventil: Mange kaller den gammeldags ventil, vanlig ventil eller DBS ventil. Dette er den ventilen man som regel fant på sykler før. Slangen kommer med en festehylse der ventilen plasseres oppi og skrus på plass ved hjelp av en mutter.
  • Schraderventil: Bedre kjent som bilventil, fordi det er samme ventilen som sitter på vanlige bildekk. Er den ventilen som blir mye brukt på offroadsykler i dag. Ventilen er hendig i og med at man kan stoppe på en hvilken som helst bensinstasjon og fylle luft i dekkene. Ventilen blir festet til slangen under produksjon og er ikke mulig å bytte slik som dunlopventilen.
  • Prestaventil: Noen kaller den også racerventil og fransk ventil. Mye brukt på racersykler, herav navnet. Den er også i bruk på offroadsykler og hybrider. Fordelen med ventilen er at den har et kompakt design og tåler høyt trykk i forhold til de andre to. Kjører man slangeløst finnes det også ventiler med uttagbar kjerne.