Lauvåsen-Årlia-Ulvåsen

ÅrliaBuvikløypaFannremGrusLauvåsenOksbåsenOrkangerRuteSkogsstiStiSykkelSykkelturTerrengTurUlvåsenUlvåshyttaOrkdalTurer
Nonshøgda

• Lengde: 23,3km
  • Underlag: 45% grus, 30% sti, 25% asfalt
  • Høydeforskjell: 399m
  • Beskrivelse: Denne gangen går turen til Lauvåsen og over til Ulvåsen. Kjentfolk vil sikkert riste litt skeptisk på hodet, og det med god grunn. Stien er litt vanskelig, men det er en kjempefin tur. Nok en gang kan du parkere på Mo-Marked. Et kjempefint utgangspunkt for denne turen. Husk å ta med deg godt med drikke og eventuelt en liten sjokoladebit eller tilsvarende. Det kan bli slitsomt på denne turen. Spesielt hvis det er litt fuktig i marka. Starte turen med å sykle oppover til Prix på Fannrem. Rett før Prix tar du til venstre og inn på veien som heter Fannremsflata (På Prix kan du forøvrig bunkre opp).
    Etter Fannremsflata fortsetter du oppover bakkene mot Lauvåsen. Sving av grusveien opp mot selve Lauvåsen og sykle igjennom området og oppover. Du passerer etter hvert Spjøtliaunet og kommer opp på en større snuplass. I enden av snuplassen står det et skilt merket med Fannremsætervegen. Herfra kan du følge rosa/røde markeringer. I enden av markert rute krysser du traséen til skiløypa.

Kart

Du skal oppover/til venstre på selve skiløypa og her blir det veldig vått. Etter hvert flater det ut og du kommer igjennom ett lite skogholt. Her er det lagt ut en del planker over de fuktigste områdene slik at ikke snøen skal bli usikker fra undersiden. Disse plankene er farlig glatte. Når du så kommer ned på myrene så følger du naturlig trasé til det flater ut. Her tar du til høyre (bort fra veien). Sikt på høyden med en del trær. Etter hvert kommer du over et dyretråkk. Følg dette til du treffer på en gammel vei. I første omgang er denne vanskelig å se, men etter hvert blir den mer tydelig. Ferden går nå langs Nyseteråsen og du kommer etter hvert nedover mot Baklia.
    Rett etter at du kommer ut på etablert vei skal du til venstre igjen. Her står det skiltet til Oksbåsen. Dette er til tider en veldig våt, men fint etablert, sti. Så dukker du omsider opp på en ny snuplass. Sykle den naturlige retningen (mot vest) til du kommer til et skilt mot Årlia. Skiltet er godt synlig for de som kommer andre veien, så pass på og snu deg en gang i blant for å sjekke. Her er det stort sett en markert vei du kan følge. Til slutt dukker du opp på Årlia. Herfra er det kjerre/traktorveg ned til Ulvåsen. Det er et kjempefint utsiktspunkt på veien når det begynner å åpne seg. Pass på å få med deg dette (liten avstikker på noen meter).
    Vel nede på Ulvåshytta sykler du ned på baksiden av hytta. Det står merket Buvikløypa/Buvikveien. Du følger lysløypa over myrene og til første bakke. På første bakketopp er det en sti som fortsetter over myrene. Her er det også vått, men planket opp et par steder. Du kommer til slutt ut på indre slyngen av lysløypa igjen. Ta til venstre. Når du kommer opp på første toppen går det en liten skråning ned på andre siden etterfulgt av en 90 graders sving. Rett etter svingen går det en liten plankebro over til ei myr. Her fortsetter du den markerte stien og tar til høyre i neste stivalg. Stien blir etter hvert bredere og går over til kjerreveg. Langs denne stien/veien er det et par fine utsiktspunkter. Pass på å få med deg disse. Veien møter grusveien fra Ulvåsen til slutt, og om litt står du i Rømmesbakkan.
    Sykle ned bakken til rundkjøringen bak Rema 1000. Fortsett rett frem i rundkjøringa og over parkeringsplassen til Amfi. En sør-vestlig ende av parkeringsplassen krysser du vegen og sykler ned på grusvegen. Følg dennne og følg hovedsporet. Når du etter hvert kommer over på en litt bredere vei, er det et større kryss der du kan komme ut på en åpning. Du ser E6 og en undergang under veien. Når du har syklet under overgangen og opp på andre siden, kommer du opp ved Orkel. Veien krysser jernbanen og kommer ut på den veien som ender opp ved Prix. Ta til høyre her og Mo-Marked er etter hvert på din høyre side.

• Passer til: Mesteparten av turen er gjennomførbar for en med litt trening. Det som setter sperra er partiet fra Fannremsætervegen og til Baklia. Det blir en del høydemeter og det kan til tider være veldig tungt. Anbefaler også at sykkelen er utrustet med gode terrengdekk (2,2 tommer eller mer) for å få flyt over myrene og våte partier. Er du usikker på ruta første gang, så sørg for å legge inn GPS-sporet under og ta med deg dette. Det kan fort bli langt til nærmeste veg, så ta med kompass og eventuelt kart om du ikke har andre hjelpemidler.