Schwalbe G-One Speed

AsfaltG-One SpeedGrusSchwalbeDekkProdukttester

For meg har godt feste i svinger og oppoverbakker vært høyest på lista. Oppoverbakkene har stort sett alltid vært litt slitsomme, men med stisykkel så er det ikke det som har vært hovedmålet mitt. Grussykkelen min har jeg kjørt standard dekk på siden den ble kjøpt. Den ble servert med Kenda Kozmik Lite II Pro. Et relativt allsidig dekk, men ikke nødvendigvis det beste dekket i mine øyne.

Etter rundt 1000 kilometer på asfalt, grus og stier måtte Kenda-dekkene gi tapt. En del sprekker i kjørebanen tyder på at de har sett bedre dager. Tanken på å prøve noe litt mer grus-relatert ble fort gjeldende. Derfor tok jeg fatt på søkearbeidet. Etter en del frem og tilbake landet jeg på Schwalbe G-One Speed. Tanken er at jeg skal ha et dekk som kan klare turen nedover til Filefjell og Rallarvegen og samtidig klare å komme seg over disse veiene.

Schwalbe velger å pakke dekkene sine enkeltvis i riktig så pene pappesker. Eskene i seg selv er ganske anonyme, men inneholder den informasjonen som er nødvendig. En av de beste, muligens nokså opplagte, informasjonslinjene er artikkelnummeret. Det er lett å se og lett å finne samme dekket på nettsidene til Schwalbe. Det er faktisk ikke alle produsentene som gjør nettopp dette og når teksten på eska fraviker noe i forhold til det som stod på nettbutikkens sider, og i tillegg fraviker noe det som står på nett, så er det greit å ha nettopp dette referansenummeret. I følge Schwalbe skal G-ONE speed i 29×2.35 Snakeskin-versjonen være 60mm bredt og veie 530g. Etter en tur på vekta og er skuffelsen tilstedeværende når dekket tikker inn på hele 595g. Det er 65g mer enn angitt, eller hele 12,3% over.

Dekket skal monteres på en DT Swiss X 392 felg. Det er en slangeløs felg, men jeg monterer med slange i første omgang. Felgen måler 20mm innvendig og dekkene ender opp litt i overkant av 59mm bredde. Dekkene er oppgitt som 60-622 fra Schwalbe, så de er bittelitt i underkant av det som er spesifisert, men det er absolutt godkjent.

Nå kjøpte jeg ikke dekket først og fremst på grunn av vekta, men fordi det skal være ganske bra på blant annet grus. Mønsteret tilsier ikke det, så de første turene blir spennende.

Montering

Felgene er klargjorte og klare for dekkmontering. Den første dekkanten går fint på felgen og slangen går greit inni. Jeg begynner å legge på andre dekkanten og møter fort utfordringer. Normalt så krangler jeg ikke så mye med dekkene, men denne gangen er det utrolig hardt. Man må følge hele dekkanten rundt og få lagt den ned på den laveste midtre delen av felgen. Jeg trekker dekket rundt og får tilslutt lurt det over kanten.

Med slangen og dekk på plass så er det bare å pumpe opp. Med så tett tilpassing så smeller det godt når dekket går oppå felgkanten. Jeg regner med at dette dekket vil gjøre seg ypperlig som slangeløst.

Første tur

Den første turen gikk på en blanding av grus og asfalt. På asfalt skyter dekket fart og det er ikke noen problem å holde fart som er 5-10 kilometer i timen høyere enn farten med Kenda-dekkene. Det skulle kanskje bare mangle med det mønsteret dekket har. Dekket virker til å kunne drenere vann godt også. Jeg sykler igjennom flere vannfylte områder uten problemer. Når sykkelen kommer inn på grus, så blir jeg straffet av hardheten på dekket. Det er min egen feil for jeg har fylt det opp med opp mot maks på lufttrykket. Jeg stopper og slipper ut litt luft igjen og med 2,5 bar er grusveien også mer behagelig. På asfalt blir jeg ikke spesielt straffet med 2,5 bar i forhold til 3,2 bar.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

G-ONE Speed test

G-ONE Speed test

Sykkelen flyr avgårde på grusen. Det brede dekket sitter godt på halvvåt grus og man har god kontroll på svinger og småstein. På første turen klarer jeg likevel og punktere. Det føles litt utrygt på første turen, men forhåpentligvis var det tilfeldigheter som gjorde det. Jeg fant noen skår i dekket som kan se ut som glass. Det hadde kjørt seg tvers igjennom dekket og laget et par millimeter langt spor.

Det blir flere testturer med dekkene for å få bekreftet hvor bra det egentlig er. Det skal få kjørt seg litt i marka også, men der er jeg litt skeptisk til hvor bra det egentlig kommer til å være.