Forhåpentligvis så pakket du bort sykkellysene når vinteren var over slik som bruksanvisningen anbefaler. Dessverre er det ikke alle som gjør det og det ender ofte med at batteriet ødelegges. Med dagens batterityper så er det en restladning i batteriet og et lite kretskort som sørger for å ivareta sikkerheten til batteriet. Når batteriet da lades ut naturlig over tid, kan spenningen på batteriet komme under sperren til kretsen. Kort oppsummert, batteriet har for lite reststrøm til å kunne lades opp på en trygg måte. Derfor får du ikke ladet det.
Litium-Ion-produsenter anbefaler lagring fra -20 til 60 grader, mens andre anbefaler romtemperatur. Powerstream har på sin side skrevet at en celle ladet opp til 40% har 96% totalkapasitet igjen etter et års lagring, mens ved 100% opplading er det kun 80% kapasitet igjen. Dette er ved lagring i 25 grader celsius. Hvis man lagrer batteriet ved 0 grader er effekten neglisjerbar.
Litium-Polymer-produsenter anbefaler tilsvarende som Litium-Ion, 0 grader ved 40% lading er det som fungerer best.
Dette er derfor en hyggelig liten påminnelse til deg om at du bør grave frem batteriene dine og laderne og lade opp igjen batteriene i henhold til bruksanvisningen. Hvis ikke det står noe om lagring av batterier der, så den generelle anbefalingen være verdt å ta en titt på. Jeg velger å lade batteriene mine litt opp for så å sette på lyset til indikatoren på lykta viser sekundærfargen. Da er det rundt 40-50% igjen på batteriet.