Det som er verdt å merke seg er måten rammeprodusentene har laget åpningen til setepinnen på. Dette er spesielt viktig på karbonrammer. Har man en aluminiumsforing festet i karbonramma så bør en bruke aluminium setepinne. Har man derimot ikke denne foringen så bør man bruke karbon setepinner. Ellers er det viktig å velge rett dimensjon. En millimeter for lite gjør at man ikke klarer å feste setepinnen og den vil sige ned når man setter seg på setet. For stor diameter og setepinnen blir umulig å få på plass.
Når karbonrammene skulle gjøres lettere valgte produsenter å forlenge ramma opp der setepinnen normalt skulle ha stått. Dermed kunne brukeren kutte i rett høyde og sette setet rett på toppen av forlengelsen. Man sparte vekt på å ikke ha overgangen mellom ramme og setepinne.
På stisykkelfronten kom setepinne med innebygget hev-og-senk-funksjon. En hendel på selve setet eller en fjernkontroller til styret gjør det mulig å flytte setet opp og ned under fart på et enkelt vis. Det er en fantastisk innretning for de som vil ut i marka og prøve seg på enkelte bratte partier. Blant annet Rockshox (Sram) produserer en utgave som heter Reverb.