#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Gaffel og dempegaffel

Av Christian Jensen28. mars 2013

Oppbygning

Fox Talas 32<br />(Bildet hentet på ridefox.com)
Fox Talas 32
(Bildet hentet på ridefox.com)

De fleste hybrid og terrengsykler er utstyrt med dempegaffel. Andre sykler, som landeveissykler, har stiv gaffel. Forskjellen er at dempegaffelen har innebygde fjærer eller olje/luftdempere som motvirker ujevnheter og slag fra underlaget. Dette fører til økt komfort og mer kontroll når man er ute og sykler. Det finnes en rekke teknologier innen dempere, men de to mest normale er basert på ei fjær og eller olje/luft-demping. Somregel er fjærene å finne i de billige variantene, mens man bruker olje/luft i de dyrere demperene. Olje og luft kan begrenses ved hjelp av diverse ventiler. I tillegg kan man justere karakteristikk på demperen når man har olje og luft. Dette gjør at enkelte dempere kan utrustes med variabel høyde og vandring.

Gaffelen i seg selv har som oppgave å holde fremhjulet til rammen. I tillegg er innfestingen lagt igjennom et sett med lager i styrehuset. Dette gjør at sykkelen er mulig å svinge. I tillegg til å holde hjulet er det også fester for bremser og i noen tilfeller skjerm og bagasjebrett.