Fenix BC30 v2.0

BC30 v2.0FenixProdukttesterReklameLysProdukttester

Fenix BC30 v2.0 har to reflektorer og et meget fyldig lys. Utskiftbare batterier gjør at lykta kan brukes så langt batterilageret ditt rekker. Den enorme lysmengden er genialt for den som virkelig vil se i utforkjøringene.

For ordens skyld har Sykkelhjulet har fått tilsendt dette produktet på forespørsel fra Fenix sin norske importør Teno Astro.

Teknisk informasjon

BeskrivelseEcoLavMediumHøyBurstBlink
Lysmengde50 lm200 lm600 lm1500 lm2200 lm600/50 lm
Lysintensitet196 cd780 cd2320 cd5913 cd8792 cd
Distanse28m56m96m155m187m
Varighet50t16t6t2,3t30sek

Fenix BC30 v2.0 er i tillegg IP67 klassifisert, hvilket vil si at den tåler vann og støv og skal være bygget til å tåle fall fra 1 meter.

Lumen og Candela

I SI-systemet har vi finner vi en benevnelse for lysmengde og en for lysintensitet. Lumen beskriver hvor mye lys som flommer ut av en lyskilde. Mengden lys er ikke retningsbestemt så selv om lumen-tallet er høyt kan lyset kastes i alle retninger. Et typisk eksempel er en god gammeldags lyspære.

Candela beskriver hvor intenst lyset er i en retning. Et typisk eksempel er et spotlys. Hvis ei vanlig lyspære og et spotlys hadde hatt like mange candela ville antall lumen være mange ganger større på den vanlige lyspæren.

Førsteinntrykk

Selve boksen lykta kommer i er eksklusiv med formstøpt skum oppi. Her finner du lykt, sykkelfeste og fjernkontroll i tre separate rom. I tillegg følger det med et sett med ekstra foringer i tilfellet du skulle miste eller slite dem ut.

Lykta skal veie 154g uten batteri og feste ifølge spesifikasjonene til Fenix. Den havner på 157g på min vekt og det bør vel kunne sies å være akseptabelt.

Lyset serveres fra to Luminus SST-40-N5 dioder og har runde reflektorer inni selve lyset. Dioden som er brukt i denne lykta er typisk 6500k. Fjernkontrollen sørger for at du kan justere lyset enkelt i lysstyrke samt velge en modus for intenst lys.

Det som likevel er litt synd med denne lykta er at det ikke følger med batterier og at det heller ikke er lademulighet for batteriene i selve lykta. Det står ganske tydelig på pakken, så det bør ikke komme som en overraskelse. Likevel synes jeg det burde vært med to batterier og en lademulighet.

Det som er en bonus er at disse batteriene er å få kjøpt rundt om. Det er standard celler og ikke en løsning som bare en spesifikk produsent benytter. Dermed har du mulighet til å få tak på nye batterier når de du har til slutt har fått for mange ladesykluser og ikke yter lengre. I tillegg kan det være kjekt å ha med et par ekstra med batterier på de virkelig lange turene.

Fenix anbefaler da å bruke deres egne batterier og en egnet lader som de også har tilgjengelig.

Batteriladeren ARE-D2 har muligheten til å lade en rekke batterier. Den er koblet til en 2A USB-kontakt og kan derfor drives av en rekke kilder. Riktig nok er 2A og 5V ikke den kraftigste laderen, men den passer i veldig mange sammenhenger. Alt fra en adapter hjemme til solcellepanelet på ekspedisjonen. Denne laderen er også så avansert at den viser status som batterispenning.

Sammen med batteriene og festet ender lykta opp på 289 gram og legger du til fjernkontrollen ender du på 299g.

Lykta har en veiledende pris fra norsk importør på 1099kr. Det skal nevnes at det ikke er totalpakken nevnt i denne testen. For i tillegg til lykta må du ha to 18650 batterier og en lader. Det er 3500mah-batteriet som anbefales og et slikt koster deg 269kr. Laderen kommer på 319kr. Totalt så havner man da på 1956kr. Det er en betydelig sum for ei sykkellykt. Nå kan man jo alltids kjøpe seg batterier en annen plass og muligens få tak på en billigere lader, men skal man gjøre slik som Fenix anbefaler ender man da på dette beløpet.

Et kompromiss kan være å kjøpe 2600mah-batteriene til 119kr stykket og en billigere lader av typen Fenix ARE-X2 til 199kr. Da ender totalpakken på 1536kr. Da vil ikke lykta holde like lenge som spesifisert, men ca 75% av det oppgitte i tabellen over.

Første tur

Med lykta godt festet til sykkelen, var det på tide å komme seg ut på tur igjen. Dette lyset er av den kraftige sorten. Du merker det når du setter lyset på plass i festet. Festet bekrefter med et godt klikk. Lyset sitter godt fast med et trykk på lykta kommer det til liv. Eco-modusen er mest for å vise andre at du er der. Det går sikkert å sykle med denne modusen rundt om så lenge du har annet lys tilgjengelig, men hvis du skal ut i marka så er det gangfart som gjelder.

Skrur du lyset over på Lav-modus, så er det plutselig 200 lumen tilgjengelig. Det er vesentlig mer og nå går det fint å sykle transportetappene hvor hastigheten ikke er spesielt høy. Når turens høyeste punkt er nådd og farten øker så er Lav-modus for lite. Medium-modus finner man ved et enkelt lite trykk på enten fjernkontrollen eller lykta. I medium skal jeg klare å komme meg rundt om i marka i moderat fart, men nedover så er det greit å spandere på seg høy-modus. I høy modus ser man det meste av sti og kantene rundt. Lyset er formidabelt. Fremdeles har lykta en liten ekstra finesse tilgjengelig. Nemlig Burst-modus. Har du koblet til fjernkontrollen, så er det en knapp på den med et lite lyn på. Og det er lyset sitt det. I 30 sekunder har du lyktas fulle potensiale tilgjengelig. Det lyser intenst. Du tømmer heldigvis ikke batteriet på 30 sekunder, men med fare for overoppheting så er det kun 30 sekunder du får med denne modusen av gangen. Det skal nevnes at batteriene dine må være godt oppladet. I det øyeblikket lyset varsler om redusert strømmengde (gult lys i knappen) så vil boost-modusen ha begrenset effekt.

Under ser du de forskjellige modusene gjengitt. Jeg har satt kameraet på låste innstillinger for å gjengi lysmengden lykta gir.

Med to oppladede battericeller og litt begrensninger, så skal dette lyset klare å bli med på en skikkelig kveld- og natt-tur. På en typisk tur med jevnt fordelt oppover, flatmark og nedoverbakker hvor du tilpasser lysmengden etter hvordan du ferdes, bør du klare å holde liv i lyset i 6 timer. Selv om du kjører høy-modus hele turen, så har du over 2 timer til rådighet. På mine testrunder fikk jeg inntrykk av at dette stemmer ganske bra.

Når det gjelder selve lyskilden så oppleves denne ganske kald. Kalde lys har en tendens til å viske ut en del konturer i bakken fordi lyset oppleves ganske intenst. Løsningen er enten å ha et varmere lys, eller å ha to lys et stykke fra hverandre. Eksempelvis et på hodet og et på styret. Med et så vidt dyrt lys, som BC30 v2.0 er, skulle jeg ønske at de benyttet en varmere lyskilde enn den de har benyttet i denne lykta.

Oppsummering

Fatbike med Fenix BC30 v2.0

Det er ikke å legge skjul på at BC30 v2.0 er et fantastisk lys. Det er solid bygget og skal tåle en skikkelig tur på stien. Søle, regn, snø, ja til og med en tur i bekken om du skulle være uheldig. Mye tyder på at det tåler å falle av sykkelen også, men festet er så bra at det skal mye til for at det gjør nettopp det.

Det som dessverre trekker ned for min del er at lykta ikke kommer komplett til den prisen (1099kr), men at man må betale rundt 850kr ekstra for batterier og lader. Nå skal det sies at lykta i seg selv, og den kvaliteten du får, hadde vært verdt det. Det som gjør at jeg blir litt i tvil, er det kalde lyset lykta gir. Det som igjen taler i lyktas favør er batteritiden lykta har.

Går du får et mindre batteri og en billigere lader, så ender du opp på 437kr ekstra. Her får du litt kortere tid ute i mørket, men fremdeles ganske bra. Liker du lyset, men ikke prisen, kan dette være et godt alternativ.

Med denne oppsummeringen skal jeg på ingen måte avskrive lykta. Mye står og faller på preferansen om varme i lyset. Skal du bruke lyset som eneste lyskilde vil jeg anbefale deg å prøve lyset før du kjøper det. Synes du kalde lys fungerer bra, så har du ingen grunn til å ikke like denne lykta.