Vintersykling

SykkelSykkelturTurVinterVintersyklingTips & Triks

Det å sykle om vinteren er faktisk ganske så givende. De små lokale stiene er mer utfordrende og det å sykle i snø kan gi god treningseffekt. En ting er sikkert og det er at sykling i snø er mye tyngre enn å sykle på barmark.

I perioden før snøen kommer så har vi ofte en periode med frost her hvor jeg bor. Det er slik i mange områder i landet forøvrig. Dette gjør at de våte myrene fryser til og at stier som har vært tunge å forsere plutselig blir artige og lette.

Likevel er det når snøen kommer og myrene blir vite og fine at vintersyklingen virkelig stråler. Hvis man bare sørger for å kle seg skikkelig og klarer å holde varmen mens man er ute i snøen, så blir turen helt fantastisk.

Vintersykling på myrene
Vintersykling på myrene

For å holde kulden ute så er det greit å ha på seg godt med klær, men samtidig klær det går an å bevege seg i. Personlig så foretrekker jeg skikkelige turklær og vanlige vintersko på plattformpedaler. Det er mulig du foretrekker noe annet, men ute i marka så kan snøen fort bli dyp å sette ned en sykkelsko i.

Det andre som blir kaldt er fingre og ører. Her prøver jeg å dekke til så godt det lar seg gjøre med gode sykkelhansker og en ullbuff på hodet under hjelmen. Dette fungerer stort sett ganske bra, men når det kryper under -10C grader så blir det ofte så kaldt at jeg må få på meg noe annet enn en tynn buff.

Så var det det med å holde seg på hjula. For på vinteren er det is og isen gjemmer seg gjerne under snøen hvor du minst aner det. Da holder det ikke med piggdekk hvis du kommer litt for fort. Her må man enten tåle å gå i bakken, eller sykle med måte. Forrige sesong skodde jeg opp fatbiken med pigger og dette ble riktig så bra. Jeg fikk ikke prøvd det skikkelig før vinteren slapp taket, så jeg gleder meg til å få prøvd dette i år.

Snøen som legger seg på kjedet og i drivverket sørger for at olje og annen smøring blir tørket bort. Derfor er det viktig å smøre sykkelen ofte og sørge for at den er fri for salt og smuss når du setter den bort. Wireføringer kan ofte fryse til når det blir kaldt nok og dette merkes på girene og wire-aktuerte bremser. Har du wire på sykkelen er det en fordel å sørge for at disse er smurt med olje som tåler noen minus.

Det aller siste man skal passe på er å holde seg selv hydrert. Om vinteren er ikke tørstfølelsen så markant, likevel kan man ende opp med å bli dehydrert av å ikke drikke på en treningstur. Sørg for å ha med deg noe å drikke slik at du slipper det.

Da er det bare å glede seg til vinteren og ønske god tur når den tid kommer.