Garmin Edge 530

Edge 530GarminGarmin EdgeSykkelkomputerNavigasjonProdukttester

For lenge siden kjøpte jeg meg min første Garmin Edge. Den gang var det 305 som var løpenummeret bak Edge-merket. Siden den gang har jeg vært innom en rekke med klokker, da jeg har synes det har vært mest fornuftig. I den siste tiden har jeg sett mer og mer nytte i det å ha en dedikert sykkelenhet og heller benytte meg av ei klokke med funksjoner mer rettet mot aktivitetsmålinger. Derfor bestemte jeg meg for å prøve en Garmin Edge 530.

Dette innlegget er for ordens skyld ikke sponset av Garmin og produktet er kjøpt med egne penger.

Pakke ut

Garmin har stort sett hatt de samme pakkene i flere år og Garmin Edge 530 er intet unntak. En enkel og grei boks man åpner og som avslører produktet i en formtilpasset papplate på toppen. Plukker man ut enheten finner man tilbehøret under. Siden jeg har kjøpt enheten uten ekstra pakke, så er det stort sett bare ledning, et par festebraketter og et pakke med ekstra strikk som følger med.

Tilkobling

Jeg har brukt iPhone i mange år og til denne har jeg appen Garmin Connect. De siste klokkene jeg har hatt har koblet seg til telefonen etter et par tastetrykk. Garmin Edge 530 er intet unntak. Her er det snakk om sekunder før telefon og enhet prater sammen. Like etter har Garmin Connect funnet ut at enheten trenger seg en oppdatering og noen minutter etterpå er alt på plass.

Oppsett

Jeg har brukt navigasjonsenheter i mange år og har en viss formening om hva jeg liker å ha fremme i displayet når jeg er ute og sykler. De datafeltene jeg bruker mest er:

• Distanse: Viser hvor langt jeg har syklet
  • Gir: Viser gjeldende gir (kun på Stigampen)
  • Hastighet: Viser aktuell hastighet
  • Høyde: Viser aktuell høyde
  • Klokkeslett: Viser klokka
  • Pedalfrekvens: Viser aktuell pedalfrekvens (kun på Stigampen)
  • Solnedgang: Viser når sola går ned
  • Temperatur: Viser aktuell temperatur
  • Tidtaker: Viser hvor lenge jeg har vært ute
  • Total stigning: Viser hvor mange høydemeter jeg har forsert

På grunn av skjermstørrelsen har jeg fordelt dette ut på flere sider på klokka. På Edge-enheten, som kan vise mange flere datafelter på en gang, er det aktuelt å samle en del flere av feltene på en side. Denne enheten har 14 forskjellige standard innstillinger. Det er alt fra 1 stort felt til 10 små felter. Etter å ha vært igjennom mulighetene jeg har på oppsettet har jeg landet på at jeg etablerer to forskjellige profiler. En for Stisykling da denne har en del ekstra sensorer og en for annen sykling.

For stisyklinga er ikke hastighet spesielt interessant. Det er data jeg koser meg med når jeg kommer hjem igjen, men jeg har ikke tid til å se på det ute i marka. Det samme gjelder pedalfrekvensen. Da står jeg igjen med: Distanse, Gir, Høyde, Klokkeslett, Solnedgang, Temperatur, Tidtaker og total stigning.

Så liker jeg å ha dette delt inn i forskjellige grupper. Tiden jeg bruker og distansen jeg har lagt tilbake er de viktigste. Derfor plasserer jeg disse øverst. Giret liker jeg å ha tilgjengelig slik at jeg ser hvilket gir jeg har valgt. Temperatur er også noe jeg ofte følger med på, så den står lett tilgjengelig. Den totale stigningen og den faktiske høyden grupperer jeg sammen og til slutt setter jeg klokke og solnedgang. Jeg tenker å plassere alle disse datafeltene på en side selv om det blir smått. Jeg ser sjelden på enheten mens jeg er i fart da det er for mye teknisk å følge med på uansett.

For vanlig sykling er det litt anderledes. Her har jeg mindre behov datafelter som temperatur og solnedgang. Girindikator og pedalfrekvens har jeg ikke på denne sykkelen foreløpig. Distanse, Hastighet, Klokkeslett, Tidtaker, Høyde og Total Stigning er felter jeg liker å vise når jeg sykler veier. Her grupperer jeg gjerne Klokkeslett og tidtaker, hastighet for seg selv, distanse for seg selv og til slutt høyde og total stigning.

Puls har jeg sjelden fremme, men jeg sykler gjerne med pulsmåler på meg. Ofte har jeg etablert en alarm hvis pulsen blir for høy slik at jeg ikke går på en melkesyresmell midt ute i marka.

I tillegg til disse datafeltene tar jeg gjerne frem muligheter for kart, stigningsplott og kompass. Dette er litt avhengig av hva enhetene har tilgjengelig.

Sensorer

Sykkelen har elektronisk gir som skal kobles på. Giret aktiveres og gjøres søkbart. Kort tid etter så er gir og Edge 530 enige om datautveksling. Så har jeg en pedalfrekvensmåler. Etter et par omdreininger på kranken så dukker også denne opp i på Edge 530. Pulsen henter jeg fra klokka. Når klokka aktiveres for å sende puls så tar det bare noen sekunder før klokka også dukker opp og er paret. I det hele så er sensoroppsettet på Edge 530 en lek. Det skulle vel også bare mangle i disse dager.

Montering

Det følger med overraskende mange fester i pakken. To fester med gummistrikk og en Frontbrakett. Jeg bestilte to ekstra fester med pakken fordi jeg skulle ha enheten på to ekstra sykler, men det var ikke nødvendig. Festene med gummistrikk festes enkelt på stem eller selve styret. Jeg synes det ser best ut å feste på stemmet, men på stisykkelen er det ikke plass til det. Derfor prøver jeg meg på en frontbrakett her. Alternativt kan du som sagt feste på styret.

Den første turen

Jeg gikk inn på Garmin sin connect-side (https://connect.garmin.com) og la inn en løype her. Jeg hadde på forhånd sett meg ut en liten tur jeg skulle sykle for å få testet enheten. Garmin lar deg legge inn løyper basert på blant annet tidligere spor både fra deg og andre, selv om ikke det står hvem som har laget hvilke. Det gjør at stier som egentlig ikke er synlige på kartet, faktisk lar seg navigere.

I tillegg til data om selve sporet genererer Garmin opp en høydeprofil og genererer enkel informasjon basert på oppgitt gjennomsnittshastighet.

Løype Evjen – Oksbåsen – Viggja (hentet fra Garmin Connect)

Så la jeg i vei. Enheten spurte først om jeg ville navigere til løypas start og det takket jeg ja til. Når jeg kom til starten på løypa begynte enheten å vise veien til hvor jeg skulle. Navigeringen gikk uten problematikk. Jeg prøvde å sykle litt feil et par plasser og enheten gir beskjed om dette og foreslår en vei tilbake til sporet mitt ganske raskt.

I løpet av turen ser jeg at det er en del ting jeg kan fjerne av informasjon da det er overlappende på flere steder. Blant annet er ClimbPro-grafene ganske mye bedre enn den normale høydeprofilen.

Foreløpig resultat

Personlig så er jeg godt fornøyd med enheten. Jeg viste på forhånd at den kom til å dekke de behovene jeg har og det viktigste er å få tilpasset den slik at den viser informasjonen jeg vil at den skal vise. Den har et par spennende funksjoner som ClimbPro og MTB-dynamikk. Mer detaljer om disse kommer ved en senere anledning. Alt i alt så tror jeg at Garmin Edge 530 og jeg kommer til å bli gode venner. Den gjør det den skal og mer til.