Sram GX Eagle AXS

AXSBakgirEagle GXSramSykkelDeler

For noen år siden uttalte jeg at 12 gir ikke var verdt det. I tillegg har jeg hatt mine tanker om at mindre avstand mellom tannhjulene vil gjøre toleransene enda mer ømfintlig for smuss og søle fra moder natur, men her står jeg med pakken og plukker ut en oppgraderingspakke til sykkelen.

Det andre jeg har hatt mine tvil om er elektrisk giring på en terrengsykkel. Er du av den observante typen har du sikkert sett bokstavene AXS i tittelen. Dette er Sram sin elektroniske gir-variant. Så da er det duket for en skikkelig prøvetur med både sykkel og min personlige tvil.

Utveksling og vekt

Men først litt om utveksling og vekt. Dette er kanskje de to mest diskuterte temaene med sykkel. Merkelig nok er det vanskelig å oppdrive informasjon om vekt på komponenter, så derfor har jeg gjort jobben for deg. Først ut er utveksling. Nå i dag er det nokså normalt med 1×11, 1×12, 2×10, 2×11 og 2×12. Hvis man så tar fatt på de to mest brukte produsentene Sram og Shimano, så kan man sette opp en enkel tabell/oversikt.

Oversikten viser forholdet mellom bakhjul og pedaler. Shimano sin 2×12 vil ha en utveksling på 0,58 ved minste tannhjul på kranken og største tannhjul på kassetten bak. Det vil si at pedalen går en gang rundt og hjulet vil gå 0,58 ganger rundt.

Under har jeg summert opp de forskjellige gruppene med tanke på vekt.

GruppesettKrankKassettBakgirFremgirVelgerTotalt
Shimano Deore XT 2×12662g470g290g106g195g1723g
Shimano Deore XT 1×12 (32t)620g470g282g117g1489g
Sram GX 2×11771g325g289g130g244g1759g
Sram GX 2×10796g387g302g144g246g1875g
Sram GX 1×11745g325g265g122g1457g
Sram GX eagle555g452g299g122g1428g
Sram GX Eagle AXS555g452g439g67g1513g

Det som er interessant å se i denne sammenhengen er hvor liten forskjell det er på 1x og 2x gir. Enda mer interessant er det å se på oppgradering fra 2×10 til 1×12 hvor minste og største utveksling så og si er lik og overgangen fra 2×10 til 1×12 i Sram sin GX-klasse vil spare deg for 447g

Montering

Monteringen er i seg selv en ganske rett frem sak. Faktisk så rett frem at det tok mye lengre tid å demontere det som allerede stod på sykkelen. Fra før av har jeg brukt Sram sitt XX1 girsystem. Dette har jeg benyttet i 1×11 konfigurasjon med Race Face Next SL krank og har vært svært godt fornøyd.

Demonteringen består stort sett i å få av kjedet, kassetten, intern wireoverføring, bakgir og girvelger. Den gamle wiren viste seg å være den værste å få dratt ut, men med litt list så kom den også.

Monteringen kunne ikke vært enklere. Etter at batteriet hadde fått seg en liten runde i laderen, så paret jeg opp gir og girvelger. Deretter monterte jeg disse to på sykkelen. Kjedet ble montert inn i henhold til bruksanvisning for sykkel med demping bak og deretter tredd på plass i bakgiret. Jeg var litt skeptisk til hvor løst kjedet satt, men etter å ha strammet opp B-skruen så falt alle brikker på plass.

Det siste var å sette ytterpunkter og gire opp og ned et par ganger. Giret har stort sett funnet ut av hvor det skal være på egenhånd. Så var det klart for første tur med 12 gir og elektronikk.

Eagle GX AXS

Første tur

Så var det å slenge seg på sykkelen og ta en tur. Det første en legger merke til er at det er veldig enkelt å bytte gir. Jeg er vant med å vri på holkene for å velge opp og ned, men her er det nok med et enkelt trykk på girvelgeren. Et kontant klikk indikerer at giret er på vei i en retning. Uten forsinkelse kommer et lite bzzzt fra bakgiret også hopper giret opp eller ned.

Førsteinntrykk

Kranken har jeg tenkt å beholde, men på grunn av utvekslingen så bytter jeg drev på den fra 30 til 34 tenner. Kassetten på 1×11 er på 42-10 tenner. Min letteste utveksling har derfor vært 30/42 som har gitt en utveksling på ca 0,71. Med Eagle GX-settet så har jeg gått for en 50-10 kassett. Denne ville gitt en utveksling på 0,6 med 30 tenner på krankdrevet. Med 34 tenner blir det 0,68. Altså fremdeles lettere enn det jeg har hatt før, men samtidig en del tyngre på det tyngste drevet.

Alt i alt så gjør dette 12 gir mer allsidig enn 11 gir. Faktisk så er 1×12 så nære eldre systemer som 2×10 at det utvekslingsmessig er et veldig interessant alternativ. Prismessig så er standard Sram Eagle GX veldig konkurransedyktig mtp pris. Skal man derimot opp på elektronisk gir så er Eagle GX AXS fremdeles ganske dyrt, men likevel et meget prisgunstig alternativ til de dyrere AXS settene.

Jeg har ikke fått prøvd 12 elektriske gir skikkelig i marka enda, men i løpet av sesongen så skal det få kjørt seg skikkelig.