Justering av gir

DrivverkGirJusteringService og vedlikehold

Du har kanskje tatt sykkelen ut en liten tur fordi veiene har blitt bare og sola plutselig varmer. Fuglene har vekket deg et par dager på rad å og sykkelen har ropt på deg hver gang du har vært i nærheten av den.

Endelig har du funnet tid til å komme deg ut for så å oppdage at turen har blitt forstyrret av små kneppelyder, et kjede som hopper litt eller et gir som ikke har lyst til å legge kjedet på rett tannhjul?

Les deg igjennom dette innlegget og følg rådene jeg gir deg, så skal du se at giret mest sannsynlig vil fungere skikkelig igjen

XX1 bakgir på plass
Da har endelig bakgiret kommet seg på plass.

Forberedelser

Det første du må gjøre er å få bakhjulet opp fra bakken. Et verkstedstativ er absolutt det beste, men har du ikke det kan du snu sykkelen opp ned. Vær klar over at finjustering av gir da kan bli litt feil fordi giret i seg selv veier litt og kan bli en millimeter og to feiljustert av den grunn. Det er ikke noe stort problem da du kan justere deg inn her mens du er ute og sykler.

Du trenger også noe verktøy. Som regel er det et par innvendige sekskanter og et stjerneskrujern som skal til.

Enkel justering

  1. Det første spørsmålet jeg alltid stiller folk som har problemer med girene sine er hvor lenge siden det er de vasket sykkelen sin. Hvis du vasket den når du satt den bort og nettopp har smurt den opp så er sannsynligheten for at du har problemer nå ganske mye mindre. Derfor foreslår jeg at du tar frem rensemiddel og vasker kjedet og drivverket ditt godt. Skikkelig godt!
  2. Etter en vask så er det lurt å la sykkelen renne av seg litt slik at du ikke får vann i oljen. For det neste du må gjøre er å få på en passende mengde med olje. Jeg bruker litt forskjellige typer olje, men på denne årstiden er det ofte en olje som tåler litt vått føre det beste.
  3. Hvis giret ditt fungerte før du satt sykkelen bort, er det siste tipset å sjekke girwire. Med temperaturforandringer og alder kommer en wire til å strekke seg. Girsystemet har som regel en stilleskrue på selve girarmen nede ved kjedet og/eller oppe ved betjeningen.
  4. Hvis stilling ikke fører noen sted, så bør du sjekke girøret ditt. Girører kan være vanskelig å sjekke, men jeg har et tips til deg i denne posten.

Et uskadet bakgir skal fungere etter denne behandlingen. Hvis ikke kan det være andre bakenforliggende feil som eksempelvis for slitt kjede, for slitt kassett eller begge deler. Lurer du på hvordan du finner ut dette, kan du ta deg en titt på artikkelen om drivverk.

Lykke til