#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Continental Trail King 2.4

Av Christian Jensen30. juni 2019

Reklame

Continental Søndagsposten Trail King Dekk Produkttester

Jeg har syklet på Continental i mange år, men for en god stund siden valgte jeg å gå bort fra Continental til fordel for Maxxis. Den siste tiden har det skjedd en del på Continental og forrige sesong prøvde jeg Continental X-King 2.4. X-King var et godt dekk til sitt formål, men dessverre så ble de litt for fine i mønsteret til mitt bruk.

Derfor var det riktig så spennende at Tempo AS sendte Trail King 2.4 til testing til årets sesong.

Førsteinntrykket

Continental gjør det enkelt, de spanderer en strips og et foliert papplate med informasjon. Jeg synes det er enkelt og greit. Dekkene er solide og massive. Det er to tunge dekk å løfte opp av pappeska. Et lite kutt med kniven og så er stripsen borte. Når dekket foldes ut så virker det stort.

Montering og dimensjoner

Continental Trail King 2.4 61mm bredde
Continental Trail King 2.4 61mm bredde

Trail King var en del strammere enn tidligere bekjentskaper fra produsenten. Det var viktig å få lagt dekket godt ned i felgen for å få gummien over felgen hele veien rundt, men bare man er bevist på dette så går det ganske enkelt å få dekket på. Det gikk ikke uten dekkspaker, men dekkspakene så gikk det enkelt å flippe dekkene over kanten på felgen.

Det som var virkelig bra var at dekkene er en millimeter bredere enn de 60mm som er oppgitt. Jeg veide begge dekkene til 965g. Det er 25g mer enn de 940g dekkene er oppgitt med. Personlig synes jeg ikke det er så aller verst, men det er nesten 3% mer enn oppgitt.

Testede Terrengsykkeldekk
Navn Størrelse Teknologi Målt Vekt Veil. Pris 25mm felg 30mm felg 35mm felg
Kropp Mønster Kropp Mønster Kropp Mønster
Hutchinson Toro Enduro 57-584 Hardskin 2x66, RR end 1145g  599kr 57mm 60mm 61mm 61mm
Maxxis High Roller 2 61-584 EXO, 3C Maxx Terra 904g 58mm 59mm 59mm 59mm
Maxxis High Roller 2 63-622 EXO, 3C, TR 1019g 58mm 62mm
Maxxis Ardent 2.4 61-622 EXO, TR 866g 62mm 62mm
Continental Trail King 2.4 60-622 Performance, Pure grip, Shield Wall 965g 61mm 61mm
Continental X-King 2.4 60-622 ProTection, Black Chilli 732g 58mm 58mm

De første turene på sti

Continental Trail King 2.4
Continental Trail King 2.4

Av erfaring så er dekktrykket som Continental oppgir litt for mye for å få godt grep i marka. Anbefalt trykk er på 3 bar eller nesten 45 psi. Selvfølgelig måtte jeg prøve trykket på anbefalt nivå og da ruller dekket kjempebra på asfalt og grus. På sti oppover fungerer det ganske bra, men over røtter og våte steiner slipper dekket fort.

Når dekket slippes ned til 1,2-1,5 bar (17-21psi) så griper dekket stort sett på alt. Etter litt prøving så ender jeg opp med ca 20psi foran og 25psi bak. Det fungerer fantastisk bra å sykle på de kjente stiene i området. Jeg har ikke satt noen store rekorder enda, men i starten på sesongen så må det kjøres noen turer før det sitter i kroppen igjen.

Jeg opplever at dekket sitter godt på de fleste underlagene jeg sykler på. Det biter godt i svingene og responderer godt når jeg tråkker. I forhold til kombinasjonen med Maxxis Highroller foran og Maxxis Ardent bak, så er oppleves Trail King som litt tyngre i oppoverbakker og litt mer stabilt i nedoverbakkene. Mest fordi Ardent slipper litt fortere i svingene, men dette er gjort bevist.

Resultater

Dekket fungerer, etter min mening, riktig så bra. Testresultatene så langt viser at dekket absolutt henger med, men at det er enkelte partier hvor dekket ikke kommer riktig så godt igjennom som jeg skulle ønske. Trail King er noe tyngre i bevegelsene enn det, eksempelvis Maxxis Ardent er. Nå er Ardent et dekk ment for mindre grov sti i utgangspunktet, så sammenligningen er muligens ikke helt rettferdig.

I nedoverbakkene henger Trail King utrolig godt med. Det er starten på sesongen og i de fleste partiene er det bare snakk om sekunder.

Testresultater

Den totale oversikten vises under her.

Testresultater oppoverbakke
Produsent og Dekk Gjørme Skogbunn Hardpakket Gress Asfalt Kombinert
Helning 12 % 10 % 8 % 4 % 10 % 8 %
Hutchinson Toro Enduro (27.5) 05:18 04:34 04:35 03:45 08:02 23:20
Maxxis Highroller 2 (27.5) 04:20 03:53 04:45 03:40 09:27 21:47
Continental Trail King 2.4 (29) 05:11 04:27 NA 03:16 09:11 26:30
Continental X-King 2.4 (29) 04:50 04:16 03:34 02:31 07:40 20:21
Continental Trail King 2.4 / X-King 2.4 (29) NA NA NA NA NA NA
Maxxis Ardent 2.4 (29) 06:58 05:42 04:32 02:42 08:10 22:09
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29) 04:03 03:20 NA 02:16 06:54 18:16
Testresultater nedoverbakke
Produsent og Dekk Gjørme Skogbunn Hardpakket Gress Asfalt Kombinert
Helning -19 % -12 % -13 % -7 % -9 % -16 %
Hutchinson Toro Enduro (27.5) 01:09 00:44 00:55 01:30 NA 05:44
Maxxis Highroller 2 (27.5) 01:20 00:47 00:59 01:21 01:21 07:32
Continental Trail King 2.4 (29) 01:20 00:51 00:54 01:22 NA 06:44
Continental X-King 2.4 (29) 01:23 00:51 NA 01:32 01:38 NA
Continental Trail King 2.4 / X-King 2.4 (29) NA NA NA NA 01:22 NA
Maxxis Ardent 2.4 (29) 01:51 00:54 0:53 NA NA NA
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29) 01:12 00:53 0:54 01:04 01:21 06:17

Konklusjon

Continental Trail King 2.4
Continental Trail King 2.4

Continental er et dekk med stort nedoverpotensiale. Oppover føler jeg dekket henger litt igjen og med det mønsteret dekket har, så er ikke det så veldig rart. Sidefestet på dekket er rimelig bra, men du må ikke finne på å sykle på anbefalt trykk. Jeg opplever sjelden at dekket glipper ukontrollert og de gangene det glipper så fester det seg kontrollert inn igjen når sideknastene får gnagd seg inn igjen.

En av de større ulempene med dekket er å bruke det bak. Det graver seg så godt ned i underlaget at det fester for godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke det bak, men som fremdekk tror jeg Trail King vil være supert. Det har jeg tenkt å prøve sammen med X-King en periode.

Christian Jensen

Sivilingeniør, terrengsyklist og relativt datakyndig. Ble bitt av sykkeldilla i ung alder, men først i 2008 slo det ut for fullt. Krydrer gjerne tilværelsen med gåturer og skigåing. Har siden 2009 bidratt på Sykkelhjulet.no og gjør det fortsatt. Trives best i skogen på sykkel, gjerne med følge og kamerautstyr.

Legg inn en kommentar