Full bremseservice

AvidBremserSkivebremserTrailX0Service og vedlikehold

Kaliperen

Det første du gjør er å få bort bremseslangen. Jeg bruker Jagwire sine bremseslanger, så her er det 11mm plugg som kobler slange og kaliper sammen. Jobben med å få disse av er relativt enkel. Nå står du igjen med en kaliper uten slange. Så begynner demonteringsjobben. Om du ikke har tatt ut bremseklossene er det lurt å gjøre det nå. Så slipper du at det er den eneste skruen som holder de to kalipersidene sammen om litt.

Det er to skruer på kaliperen. En skrue med en T25 Torx og en med en 8mm fastnøkkel. Her velger du fritt og skrur av begge. Merk deg at skruen med 8mm fastnøkkel også løsner på inntaket til bremseslangen.

Når du nå har splittet kaliperen i to skal du ha ut de fire stemplene. Som jeg skrev i innledningen så innså jeg her at det var en vanskelig jobb å få ut stemplene. Jeg endte opp med å tvinge dem ut ved hjelp av trykkluft. Jeg la ganske enkelt kaliperen med stemplene ned mot et gummiunderlag og tvang luft inn der oljen normalt kommer inn. Dermed smatt stemplene ut i full fart. Hadde jeg ikke hatt trykkluft måtte jeg ha montert sammen alt igjen og gjort slik som jeg skrev tidligere og brukt bremsehendelen til å tvinge ut stemplene.

Med stemplene ute blir siste jobben å få bort alle pakningene. Mellom inntaket og kaliperhuset står det en liten o-ring. Mellom kaliperdelene står det en o-ring og igjen på skruen som går igjennom husdelene og fester seg i inntaket står det en o-ring. Alle disse tre skal byttes. Bytter du skruer så skal den siste bittelille pakningen oppi inntaksskruen der man lufter bremsene.

Oppi der stemplene stod montert, er det også noen relativt store pakninger. Alle sammen byttes. Mine var slitt nesten helt runde, så det var på  høy tid å bytte dem. Før jeg begynte jobben med å installere nye pakninger havnet også de to husdelene og inntaket i delevaskeren.

Etter en grundig tørk, var det stort sett å kjøre sammenstillingen baklengs av det jeg demonterte. Viktig å trekke over alle pakninger og o-ringer med en Q-tips med bremseolje slik at de ikke står tørt i tørt.