Full bremseservice

AvidBremserSkivebremserTrailX0Service og vedlikehold

Demonteringen

Selve demonteringsprosessen er omfattende. Det jeg gjorde var å sjekke hvilke deler som lå oppi serviceposene slik at jeg viste hva som var viktig å ivareta når jeg demonterte. Det var merkverdig mange deler som skulle byttes ut når man gjorde service.

Det aller første jeg gjorde var å få plukket bremsene av sykkelen. Forbremsa plukket jeg bare rett av med egnet Torx og umbraco. Bakbremsa var det litt verre med, for jeg har innvendig kabelføring, så her måtte jeg faktisk av med bremsehendelen og få trukket ut bremseslangen. Det løsne bremseslangen er ikke så veldig vanskelig. Du tar 11mm og holder fast den største mutterlignende delen der bremsehendelen festes inn i slangen. Så bruker du 8mm og skrur den lille mutterlignende delen mot klokka til bremseslangen faller av. Trikset her er å alltid ha enden på bremseslangen som øverste punkt. Hvis ikke renner all oljen ut.

Jeg trakk ut hele slangen fra sykkelen og festet den kjapt tilbake på bremsehendelen igjen. Stort sett uten søl, men det kom selvfølgelig luft i systemet så bremsene er ubrukelige etterpå. Flaks at de skal igjennom full service.

Som et lite notat til meg selv, så innså jeg at jeg hadde gjort det en del lettere for meg selv om jeg hadde tatt ut bremseklossene og pumpet bremsene med hendelen til stemplene hadde trukket seg ganske langt ut av kaliperen. Ikke så langt at bremsene poppet, men nok til å få fatt på dem med godt verktøy.

Bremsehendelen

Bremsehendelen er nokså rett frem. Det første du gjør er å løsne slangen om du ikke har gjort dette i selve demonteringen. Slangen løsner du ved å holde fast indre mutterdel med en 11mm fastnøkkel og skru av koblingen med en 8mm fastnøkkel. Når slangen er av holder du hendelen over et kar og betjener hendelen et par ganger slik at mesteparten av oljen renner ut. Det kommer til å komme mer olje etterhvert, så det er greit å holde seg på et område der man kan søle litt. Eksempelvis på et plastlokk eller lignende.

Så tar du fatt med T10 Torx og skrur av de to skruene som holder bremsehendelen fast i selve huset. Mellom bremsehendelen og huset står det også ei fjær som er spent opp over en liten tapp. Bruk pirken til å få denne løftet av tappen. Når de to skruene er plukket ut og fjæra er løsnet, tar du bremsejusteringsskruen og skrur denne mot klokken til bremsehendelen løsner.

På bremsehendelen har du nå en tapp som går inni ei plasthylse. Denne står i to store åpninger i selve bremsehendelen. Disse to plukket jeg ut, da bremsehendelen skulle i delevaskeren. Det er strengt tatt ikke nødvendig hvis du ikke tenker å vaske alt.

På selve huset har du nå ei skrue som stikker ut der bremsehendelen stod. Den tappen som du koblet fjæra av, er egentlig en låsering. Nå finner du frem låseringverktøyet ditt og klemmer sammen låseringen oppi huset og trekker denne opp. Skruen som sikker ut er betjeningssiden av hovedsylinderen. Når du trekker ut denne kommer det til å renne en del olje ut fra slangekoblingen. Hold derfor hele huset over karet ditt når du trekker ut stempelet. Sammen med stempelet kommer det en del foringer og pakninger. Få med deg alt ut, inklusive ei stor fjær som står i enden av stempelet.

Etter at jeg hadde demontert alle disse delene, sorterte jeg ut de som skulle byttes og de som skulle vaskes. Selve huset og bremsehendelen gikk i delevaskeren. Alle de andre delene skulle faktisk erstattes med nye. Har du ikke delevasker er isopropanol og kluter en fullgod erstatning. Det krever bare litt ekstra innsats. Har du vasket delene er det viktig at alt er tørt før du setter delene sammen. Hvis ikke får du vann i bremseoljen og det er ikke optimalt.

Prosessen med montering er stort sett baklengs, men jeg har noen kommentarer her også. Derfor tar jeg det skritt for skritt.

Til meg kom stempelet ferdig sammenstilt, mens i instruksjonsboka til bremsene står det beskrevet hvordan man går frem. Det eneste jeg trengte å gjøre var å få litt bremseolje på stempelet før jeg satte det nedi huset. Det gjorde jeg ganske enkelt med å dyppe hele stempelet nedi bremseoljeflaska med en pinsett. Så puttet jeg stempelet rett nedi huset og fant frem låseringen. Denne skulle da treffe et spor i selve stempelet samtidig som tappen på låseringen skulle havne på riktig plass for å få festet fjæra til betjeningen. Jeg fikk lurt låseringen et godt stykke nedi hendelen, men kom meg ikke helt på plass. Mulig dette hadde vært løst med en langnebbet utgave. Det står i manualen at man kan bruke en vanlig 9mm pipe til å tre over stempelet og klemme ved hjelp av håndmakt. Jeg prøvde dette og låseringen smatt fort på plass.

Neste jobb er å få på plass selve betjeningen. Det skjer i omvendt rekkefølge av det man demonterte. Det vil si at man må først skru inn strammeskruen litt for så å få lurt på plass fjæra. Når fjæra er på plass så setter man inn skruene som holder betjeningen fast til huset.

Så har du en fiks ferdig bremsehendel.