Dag 4 Bygdin – Lærdal

AurlandsvangenFilefjellLærdalselviLærdalsøyriNakamuraSykkelSykkelturEkspedisjoner
Faktaboks
Beregnet Faktisk
Kilometer 122km 149km
Høydemeter 2686m 1486m
Tidsforbruk 11t 10,75t
Startpunkt Vang Bygdin
Sluttpunkt Hornsvatnet Lærdal

Introduksjon

Den fjerde etappen har jeg gledet meg til. Fra Vang går Bergenske Kongeveg over Filefjell. Det er et stykke veg som skal være eksepsjonelt pent med mye fin opparbeidet veg. Fra Vang går turen på nordsiden av Vangsmjøset. Her er den en grusveg som er lite trafikkert. Dette er første del av Kongevegen. Videre går vegen opp mot Tyinkrysset.

Herfra fortsetter vegen over Filefjell og nedover de pene dalene mot Lærdal. Til slutt blir det en skikkelig stigning opp mot Hornsvatnet hvor vegen opprinnelig gikk for å komme seg fra Lærdal til Flåm. Gamle Erdalsveg skal også være en flott overgang.

Oppsummering av dagen

Nok en gang startet jeg bak skjema, men denne gangen gikk det som planlagt og litt til. Jeg startet på Bygdin og dro over den siste toppen og nedover til Beitostølen. Herfra gikk det nedover til Vang og de første 46 kilometerne var unnagjort på ca 3 timer.

Langs Vangsmjøse var det skikkelig idyllisk og med passende tidsforbruk var det et flott sted å spise lunch.

Turen videre gikk langs Vangsmjøse før stigningen opp mot Tyinkrysset begynte. Av en eller annen grunn så jeg for meg at elva randt fra Vangsmjøse og nedover den veien jeg skulle. Det var litt trått å begynne på stigningen så tidlig.

Det gikk smått oppover, men det var fine omgivelser. Jeg hadde planlagt å følge Den Bergenske Kongeveg over Filefjell som startet i Vang. Jeg fant merkingen og langs Vangsmjøse var det greit. Den første delen av stigningen opp mot Tyinkrysset var også grei, men etter det var skuffelsen stor. Store deler av ruta var på E16. Det gikk jo bra det, for det var ikke noe særlig med trafikk. Likevel hadde jeg sett for meg flott gammel ærverdig veg. Og i følge nettstedet skulle man jo få oppleve mye fin fransk ingeniørkunst. Den uteble. Det var stort sett nylagt norsk asfalt den første delen før det gikk over til gammel hullete asfalt der tunellene begynte. Det var en flott vei, men ikke slik som beskrevet.

Sykkelveiene var knapt nok merket. En gang i blant kom jeg over merking til vandreruta som også virket veldig oppdelt. Det som er synd er at veien ikke er bevart i sin helhet. Det er litt vei her og der.

Over selve Filefjell holder de på å lage ny vei. Den gamle veien blir fin å sykle på, men her må man også regne med å måtte sykle på nyveien en del. Nedover mot Lærdal har en serie tuneller tatt over for sikksakkene rundt i dalene. Heldigvis er disse tatt vare på og flotte å sykle på. Turen nedover mot Lærdal var idyllisk.

Jeg hadde håpet å få sykle mer på de pene veiene som var avbildet på nettsidene, men dessverre ble det ikke så mye av dette da veiene ikke var avmerket spesielt godt for de som kom syklende. Likevel klarte jeg å komme meg ned til Lærdal. En flott dag med fin natur og perfekt vær.

I morgen blir det buss igjennom Lærdalstunnelen.