Continental Speed King II 2.2 RS

AsfaltContinentalGrusSpeedKing IIDekkProdukttester

Jeg skrev nylig om byttet fra Kenda Kozmik Lite til Schwalbe G-One Speed og ganske tett opptil dette byttet kommer enda et bytte. Schwalbe sitt alternativ fungerte veldig bra på asfalten, men ikke så bra når man skulle av veien og kjøre grus og eventuelt noen små stier. Jeg forventet ikke at dekket skulle holde på sti, men jeg forventet at dekket skulle fungere på grus. Hvis ikke var det ikke nødvendig å ha et slikt dekk montert på sykkelen. Dessverre punkterte det litt for lett. Flere ganger opplevde jeg at det ikke holdt på grusen.

Derfor har jeg valgt å prøve et dekk som har litt annet mønster i kjørebanen og i tillegg sideknaster. Continental Speed King II 2.2 RS er en ny utgave av det mye brukte Speed King-dekket, men selve dekket er helt annerledes. Continental produserer som regel dekkene sine i flere utgaver, men Speed King er en av unntakene. Her er det kun RaceSport-utgaven som blir produsert.

Continental leverer stort sett dekkene sine med ei enkel papplate buntet til dekket. Her er det enkel informasjon som dekkbeskrivelse og artikkelnummer. Også Continental har begynt å merke dekkene sine med tydelige artikkelnummer og muligheten for å finne igjen dette på nettsidene. Det går dessverre ikke an å søke på nettsidene etter dette nummeret enda.

Continental Speed King II bredde
Continental Speed King II bredde

I følge produktsiden skal dekket veie 465g og være av størrelsen 55-622 (29 x 2.20). På vekta kommer dekket inn på 474g, 9g over spesifisert. Det vil si et avvik på 1,9%. Bredden på dekkene skal være 55mm og med skyvelæret havner jeg på rett i overkant av 54mm. Det er i mine øyne ganske bra. Det kan være noe avvik i typen felg jeg bruker (DT Swiss X392, 20mm innvendig bredde) også kan jeg ha skøvet skyvelæret litt hardt sammen.

Montering

Continentaldekkene har jeg stort sett fått på ganske greit og Speed King er intet unntak. Jeg får lagt på ene kanten med håndmakt og den andre siden smetter på ved hjelp av et lite vipp med dekkspaken. Så er det frem med pumpa og pumpe opp dekket også smeller det opp på felgkanten på rundt 2 bar. Jeg kjører dette dekket også med slange, men det kan settes opp slangeløst.

Første tur

Med Schwalbe G-One Speed friskt i minnet var jeg litt spent på første turen. Dekkene sitter bra på veien og det skulle bare mangle. Det som overrasker meg litt er at mønsteret dekket har ikke virker til å være noe problem for rullemotstanden. Speed King er vel så raskt som G-One i mange av situasjonene. Jeg har definert testområder hvor jeg har syklet mye med Kenda-dekkene og blitt trygg på disse. Derfor har Kenda et forsprang på testresultatene mine enda, men jeg forventer at Speed King kommer sterkt tilbake.

Dekket virker trygt og godt på grus og på asfalt. Hvis man legger sykkelen mye over på asfalt så begynner det å dure mye i mønsteret. Jeg synes det høres ut som motstand i hver en knast, men man taper ikke nevneverdig mye fart med duringen. På grus kommer knastene på kantene til sin rett. De fester seg godt og sikrer grepet i svingene.

Selv i marka kan dekket fungere. De store knastene på sidekantene fungerer slik at de bærer sykkelen og gir den grep når man er utenom veier. Det er selvfølgelig ikke det beste grepet på sleipt underlag, men for de som bare tar seg en liten tur i ny og ne, så vil dette være et veldig godt valgt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Continental Speed King II
Continental Speed King II

Så langt er jeg godt fornøyd med hvordan Continental Speed King II faktisk fungerer. Det blir spennende å se på tidene etter hvert som jeg får kjørt inn dekket og prøvd det ytterligere. Det blir nok dette dekket som blir med på turen senere i August.