Hutchinson Toro Enduro 27.5×2.35

2.3527.5DekkEnduroHutchinsonHutchinson ToroReklameTestDekkProdukttester

Resultater

Stor guffelekasje
Stor guffelekasje grunnet for lite dekktrykk

Etter å ha testet dekket over tid, har jeg kommet frem til at dekket ruller veldig bra på anbefalt trykk (2.0 bar). Personlig synes jeg det anbefalte trykket er noe skummelt på røtter og spesielt steiner. Derimot graver dekket seg utrolig godt ned i gjørme, skogbunn og grus selv om det har høyt trykk.

Under testing på lavere trykk (1.5 bar) håndterer dekket røtter og steiner bedre. Sidekantene er såvidt harde og gode at dekket ikke får noen form for rullende effekt selv om trykket reduseres. I oppoverbakker blir det riktignok litt tyngre å dra med seg.

Jeg liker dekket spesielt godt på skogsbunn og jeg mener tidene prater for seg selv. På første tur ligger dekket tett opp under rekorden på mange av partiene. Og rekorden ned Eldervikveien reduseres fra 8:12 (Maxxis Highroller 2) til pene 6:50. I etterkant har jeg klart å klippe tiden ned til 05:44 og jeg har fremdeles mer å gå på her.

Med redusert trykk, faktisk nede i 1.4 bar foran og 1.6 bar bak, så ble jeg en smule overrasket når jeg skulle inn på området der jeg tester gruskjøring nedover. Det var utrolig enkelt å få sykkelen til å skyte fart. Den satt klistret i svingene. Jeg har plukket et parti der jeg vet at tidligere dekk har mistet feste, men Toro holder seg utrolig. Det måtte gi tapt i den hardeste 180-graderen, men her vil jeg påstå at jeg var nærmest brutal. Jeg sakset tiden på teststrekket fra 01:31 og ned til 00:55. Det er 36 sekunder!

Etter knappe 75km i marka opplevde jeg det jeg var redd for. Jeg har begynt å tøye grensene til dekket og med 1.4 bar foran, så hadde jeg antagelig litt for lite luft. Over et litt hårete stein- og rotparti begynte dekket å slippe luft i kantene langs felgen. Selv om jeg har nok guffe i dekkene var det ikke mulig å få tettet det. Resultatet var at jeg måtte ha i slange. Erfaringen tilsier at dekket bør ha noe høyere trykk enn 1.4 bar, men dette kan være individuelt på dekk og felgkombinasjon. Jeg har økt trykket til 1.6 foran og 1.7 bar bak, og har ikke opplevd problemer etter det.

Dette dekket har to svakheter i mine øyne. Den ene svakheten er at dekket ikke tømmer gjørme på lave hastigheter, man må over krypehastighet for å bli kvitt den. En knotete oppoverbakke vil fylle dekkene med gjørme. Sykler man over litt varierende terreng etterpå fylles dekkene med alt mulig rart. Det blir fort vanskelig å komme seg igjennom lengre gjørmepartier med disse dekkene. Kommer man derimot opp i fart tømmes dekkene fort.

Den andre svakheten er at dekket trekker med seg mye rundt og slipper det i passende vinkel for hjelm og nakke. Det som ikke treffer deg, kommer farende forbi og lander gjerne foran deg. I begynnelsen tenkte jeg dette var fersk og seig gummi, men selv etter 150 kilometer i terrenget er fenomenet fremdeles tilstedeværende. Det er nok noe redusert, men ryggsekk, nakke og hjelm har fått betydelige mengder med sti opp etter seg.

Testresultater

Jeg har opprettet en felles tabell for alle dekk-testene mine. Denne tabellen inneholder dekk jeg har syklet teststrekningene mine med og tidene blir oppdatert med en gang jeg har kjørt turen. Siden vi alle har vår måte å kjøre på, så gir dette en subjektiv måling av hvor bra dekket er. Noen er mer aggressive enn meg, mens andre er mer forsiktige. Jeg har satt opp testområder i nærmiljøet. Disse områdene kjører jeg flere ganger med samme dekk. Testen av dekkene kan gjerne vare en periode også bytter jeg dekk og prøver andre dekk en periode. Så tar jeg frem dekkene i dette innlegget igjen og tester på nytt. Hvis det skulle være store endringer, så vil jeg kommentere og oppdatere.

Den totale oversikten vises under her.

Produsent og DekkGjørmeSkogbunnHardpakketGressAsfaltKombinert
Helning12 %10 %8 %4 %10 %8 %
Hutchinson Toro Enduro (27.5)05:1804:3404:3503:4508:0223:20
Maxxis Highroller 2 (27.5)04:2003:5304:4503:4009:2721:47
Continental Trail King 2.4 (29)05:1104:27NA03:1609:1126:30
Continental X-King 2.4 (29)04:5004:1603:3402:3107:4020:21
Continental Trail King 2.4 / X-King 2.4 (29)NANANANANANA
Maxxis Ardent 2.4 (29)06:5805:4204:3202:4208:1022:09
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29)04:0303:20NA02:1606:5418:16
Produsent og DekkGjørmeSkogbunnHardpakketGressAsfaltKombinert
Helning-19 %-12 %-13 %-7 %-9 %-16 %
Hutchinson Toro Enduro (27.5)01:0900:4400:5501:30NA05:44
Maxxis Highroller 2 (27.5)01:2000:4700:5901:2101:2107:32
Continental Trail King 2.4 (29)01:2000:5100:5401:22NA06:44
Continental X-King 2.4 (29)01:2300:51NA01:3201:38NA
Continental Trail King 2.4 / X-King 2.4 (29)NANANANA01:22NA
Maxxis Ardent 2.4 (29)01:5100:540:53NANANA
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29)01:1200:530:5401:0401:2106:17

Konklusjon

Dette dekket åpner sesongen med å imponere stort. Det er en del tyngre enn gjennomsnittsdekket, men man får betalt i form av enkelt oppsett slangeløst, godt grep på det meste av underlag og i tillegg ruller dekket bra. Det anbefalte trykket på 2.0 bar er litt i meste laget for min smak, men etter å ha redusert trykket til 1.4/1.6 bar fungerer det meste utmerket. Dessverre måtte jeg litt opp i trykk for å holde dekket på plass. Nå kjører jeg på 1,6 foran og 1,7 bak.

Ganske tidlig ble jeg klar over hvor massivt dekket er. Dekket er stort og dessverre ganske tungt. På turer i nærmiljøet der målet er å transportere seg selv rolig opp for så å ha det morsomt i nedkjøringene, er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha Toro Enduro med meg på mange turer.

Jeg har slått mange av mine gamle rekorder tidlig i sesongen. Dette kommer til å bli et dekk de andre testene vil måtte måle seg mot i lang tid.

Selv om det er en av de første dekkene jeg skriver en så omfattende test på, vil jeg gå så langt som til å påstå at dette dekket er en av de du virkelig bør vurdere. Det har utrolig mange positive egenskaper.

Det er ikke mange som selger dekket, men man kan få kjøpt det på Meridas nettsider i Norge.