Enda flere girvalg

1x101x111x122x103x10BakgirGirSramUtvekslingTeknisk
Sram Kassett

Sram Kassett

På sykkelturer vil man gjerne ha ting enkelt og solid. Vekt spiller en rolle, men for meg ikke noen vesentlig sak. Når diskusjonen om et enkelt tannhjul foran og bare en kassett bak begynte, så slang jeg meg på. For det første kan man redusere størrelsen på girarmen bak, for det andre så høvler man bort to tannhjul, en girarm, wire og en girbetjening foran. Med andre ord snakker man fort rundt halvkiloet.

I den perioden 10 gir var det meste man fikk på terrengsykkelen, så prøvde jeg på 1×10. 1×10 var akkurat på kanten. Litt for tungt på det letteste og litt for lett på det tyngste, men det var mye enklere å ivareta enn 3×10 som sykkelen ble levert med den gang.

Så kom 1×11 og jeg slang meg på. 1×11 hadde mye større sprang enn 1×10 og var laget for terrengsyklingen jeg bedrev. Selv synes jeg kassetten fungerer riktig så bra. Der jeg ikke kommer frem med letteste giret, så er det så bratt at jeg like gjerne kan trille sykkelen opp. Nå er valgets kvaler her igjen. Det har kommet 1×12 fra Sram. Spørsmålet er om det er verdt oppgraderingen?

Det er verdt en liten oppsummering. Derfor har jeg laget en tabell som viser de forskjellige områdene girgruppene dekker.

Utvekslinger

Utvekslinger

De ulike gruppene

Den mest omfattende gruppen er nok 3 x 10. Mulig det også kommer 3 x 11, men det er ikke sikkert det er det mest nødvendige. Med et sprang fra 0,61 til 4 er den helt klart alternativet for den som vil ha allsidighet. Forholdstallet 0,61 betyr at bakhjulet roterer 0,61 ganger rundt hvis du trår pedalen en gang rundt. Tilsvarende  går bakhjulet 4 ganger rundt hvis du trår pedalen 1 gang rundt ved forholdstallet 4.

2 x 10 skulle være løsningen for den spesifikke sykkelen. Feilen mange gjorde var at de kjøpte en sykkel med dette girsystemet for allsidig bruk. Da fikk de enten en sykkel med for tunge gir eller for lette gir. 1 x 11 er på mange måter ekvivalenten til 2 x 10. Den er enda litt snevrere, men det merkes nok ikke i det daglige.

Når 2 x 11 kom, ble spranget faktisk så stort at det tar opp konkurransen med allsidigheten til 3 x 10. Utviklingen til 1 x 12 sørger for å få et ekstra tannhjul å fordele utveksling ut på. Sram har tatt 11-girs kassetten og lagt på et enda større tannhjul. Kombinert med eksempelvis 36 eller 38 tenner foran, blir dette et riktig så allsidig gir.

Spørsmålet er nå hva man trenger.

Jeg tror faktisk jeg vil anbefale 3 x 10 for de som skal ha et allsidig og økonomisk forsvarlig girsystem. Det er ikke det letteste systemet, men har definitivt det videste spranget. Skal du inn på spesielle sykler er 1 x 11 absolutt verdt en titt. 1 x 12 er absolutt fristende, men ikke en nødvendighet. Tatt prisen i betraktning så er det absolutt ikke verdt i mine øyne.