Kunsten å bygge et hjul del 2

DT SwissEikerHjulHjulbyggHjulsettNavNiplerTeknisk

For å bygge et hjul så trenger man en verktøy og deler. Det kan du lese mer om her. I denne delen skal jeg ta for meg selve hjulbyggingen. Jeg skal ikke legge ut så mye teori først, men jeg tenkte jeg skulle gå igjennom et par elementære ting.

  • Det første er plasseringen av ventilhullet i forhold til logoen på navet. Dette er riktig nok kun visuelt, men det er en form for trend eller bevisthet i hjulbyggerfaget at man plasserer logoen slik at den synes igjennom ventilhullet. På lik linje som at teksten på felgen skal treffe teksten på dekkene.
  • Neste punkt er at mange felger nå i dag har forskjell på høyre og venstre eikehull. Du ser det godt på noen felger at eikehullene tipper over på siden i henholdsvis høyre og venstre retning. Da er det naturlig at alle høyre-hull går til høyre nav-flens og venstre-hull til venstre nav-flens.
  • Det er viktig å ha rett rotasjon på eikene slik at du ikke dekker til ventilhullet.
  • Siste punktet jeg trekker frem er inner og ytter-eiker. En innereike stikkes fra utsiden av flensen og inn mot midten. En yttereike stikkes fra innsiden og ut av flensen. Noen bøker beskriver at man, av ulike årsaker, alltid skal ha yttereiker i spenn når man tråkker. Jeg mener dette blir feil og skal forklare dette. Jeg bruker derfor å legge innereiker i spenn ved belastning.
  • Jeg velger å bygge et enkelt tre-kryss-hjul (three-lace). Det vil si at eikene krysser hverandre tre ganger fra flens til felg.

Første sett med eiker


Jeg liker å tre inn både indre og ytre eiker på drevsiden først. I noen tilfeller, spesielt der man har 6-bolt, er bremsesiden på bakhjulet størst. Derfor er det enklere å begynne på den minste flensen. Jeg velger meg et punkt og begynner å stikke inn eiker. Annenhver innvendig og utvendig. Det kan være en fordel å sjekke med et par eiker først om du treffer logoen og hullet. Siden dette strengt tatt ikke er nødvendig, så nevner jeg det bare også får du ta høyde for det om du ønsker det. Når dette er gjort, så er det viktigste å finne alle høyrehullene på felgen. Når disse er funnet så tar du alle innereikene og stikker disse ut til et høyrehull. Husk på å hoppe over tre hull pr eike. Sett på en nippel etter hvert og skru nippelen en fire-fem runder inn. Ikke noe mer, for da blir det vanskelig mot slutten av hjulbygget.

Når dette er gjort, vrir du felgen slik at eikene spennes. Så tar du fatt i en Yttereike og trer denne OVER de første to innereikene og UNDER den siste eiken. Du skal treffe hullet midt mellom to eiker, sånn at det blir et ledig hull mellom hver eike rundt hele felgen.


Andre settet med eiker


Bremsesiden av hjulet krever en liten sikting. Du skal finne ventilhullet og den eiken som trekker fra felgen til flensen og som i tillegg er en innereike, for de er værst å trekke opp. Hvis du setter en eike igjennom et eikehull på bremsesiden og ned mot flensen til drevsiden, vil du se at hullene er laget slik at du treffer midt på metallet mellom to eiker på motsatt flens. Ta en eike og trekk igjennom det hullet du traff ved å følge eiken fra felg til flens og fest denne i hullet som er ledig i samme retning som du fulgte. Fortsett og trekk opp og fest eiker. Det siste som gjenstår nå er yttereikene. Og disse trekkes opp ved å stikke eikene fra innsiden og legges OVER-OVER-UNDER de eikene som allerede er der.


Inner eller ytter-eiker over


Nå når hjulet ditt er relativt slapt, kan du løfte det opp og se på det fra drevsiden. Hvis du tenker det at du sykler og legger belastning på navet. Altså hold fast felgen og vri navet slik kjedet ville begynt å vri det. Da vil du se at innereikene som ligger bak to eiker og foran en eike vil strammes. Den settes altså i spenn og vil derfor være ekstra vanskelig å flytte. Yttereiken som går foran to eiker og bak den siste vil ha en naturlig vei å bevege seg om den er løs og det er innover. Her er det mange anbefaler å gjøre stikk motsatt. I første omgang er ikke dette så veldig synlig, men hva om du har giret i første gir. Mulig du har fått en liten kakk i giret slik at det er bøyd innover. En eike som da ikke er strammet skikkelig og som i  tillegg bøyes naturlig utover, kommer til å hekte seg fast i bakgiret ditt og ta det med rundt. Derfor velger jeg alltid å legge innereikene over.

I neste del skal vi se på stramming av eiker og retting av hjul. Det er her kunsten virkelig oppstår.