Eiker

EikerFelgFelgringHjulsettNavSykkelOppbygning

Mens en bil somregel har støpte eller dreide felger, så er sykkelens felg bygd opp av tre hovedkomponenter. Selve felgringen, navet og et antall eiker. Eikene knytter navet sammen med felgringen. Det finnes utallige måter å flette eiker på, og meningen med flettingen er å skape styrke på bindingen mellom felgring og nav.

Hvis man trer eikene direkte fra navet og ut til felgen, uten at eikene krysser hverandre, har man et hjul som er sidestabilt. Det er likevel veldig dårlig til å ta opp moment om akslingen. Denne typen hjul brukes ofte på sykler med felgbrems som krever lette hjul. For eksempel racersykler. Det mest normale hjulet er bygget opp slik at eikene krysser hverandre tre ganger på vei fra navet til felgringen. På en sykkel med skivebremser er denne flettingen fornuftig på bakhjulet. Foran kan man spare noen gram ved å ha to- eller tre- kryssede eiker på den siden som bremseskiva er montert og direkte eiker på motsatt side. Det kan være vanskelig å få rett spenn i eikene på denne måten, så de fleste hjulsett er bygget med lik antall fletting på høyre og venstre side.

Når det gjelder antall eiker, så var 36 et normalt antall å finne før. Dagens terrengsykler blir ofte solgt med 32 eiker pr hjul. De litt mer spesielle hjulene reduserer dette igjen. Disse hjulene kan ha nav der eikene ikke trenger L-form for å gå igjennom festene. Hullene til eikene er altså slik at hullet står vinkelrett på felgen. Typisk eksempel er Shimano hjulsett.

Eikene i seg selv kan ha mange forskjellige profiler. Det mest vanlige er faktisk eiker som blir tynnere jo lengre bort fra navet man måler. Den størrelsen som er mest brukt på terrengsykler av litt gov kaliber er 2.0-1.8. Disse eikene er da 2.0mm helt inne ved navet og snevres inn til 1.8mm ute ved felgen. Skal man ha litt mer spesielle eiker blir de ofte tynnere og noen blir aerodynamiske. Jo tynnere eiker, jo mindre vekt. Det negative med tynnere eiker er at de gir etter og ryker raskere. Derfor har enkelte hjulsett vektbegrensninger på rytteren.