Fannrem-Ustsætra

• Lengde: 14,2km
  • Underlag: 50% grus, 50% asfalt
  • Høydeforskjell: 231m
  • Beskrivelse: På vestsiden av Orkdal ligger mange glemte perler. Ustsæter er en av dem. Jeg starter turen på Momarked nok en gang. Sykler nedover langs Orkla og kommer til Amfi-senteret. Her sykler jeg over broa og bort til travbanen. Herfra er det en godt gjemt veg som snirkler seg oppover langs fjellet. Det er bratt her og grusen er ganske løs. Noen små flater gir litt pause før det fortsetter. Cirka halvveis i den værste klaringen blir du belønnet med en fantastisk utsikt. Når det omsider flater ut treffer du på et par gamle og forfalne stier. Det eneste som avslører at de en gang var mye brukt er skiltene, som er minst like forfalne. Heldigvis fortsetter du bare på grusveien. Denne går etter hvert over i en lett nedoverbakke. Etter ei stund står du på ei gamma seter. Huset tyder på at det en gang var flott her. Rester etter gamle redskaper ligger lent inntil en gammel kjeller. I vestlig retning fortsetter veien. Det er den delen av sletta du står på som er høyest du skal opp mot. Herfra går det en nydelig opparbeidet, men gjengrodd kjerreveg. Etter ei stund så kommer en ned til sivilisasjonen igjen. Når en står på hovedgrusveien så sikter en nedover dalen og etter en rask nedoverbakke står en ved Orkla igjen. Ta til høyre og kryss over elva. Vær forsiktig her med vegen. Ta første avkjøring i rundkjøringa og følg vegen her til du står på Momarked igjen.
  • Passer til: Runden passer fint til de som har et par turer i beina. Stigningen er hard, men overkommelig. Du kan nok ta turen med hybridsykkel, men terrengsykkel gjør det enklere. Vegen mot slutten av turen er trafikkert så de aller minste bør nok holdes unna.