Fannrem-Raudåsen-Bårdshaug

AsfaltBårdshaugFannremGrusOrkangerRaudåsenRuteStiSykkelSykkelturTreningTurOrkdalTurer
Løypeprofil:Rødåsen

• Lengde: 15,4km
  • Underlag: 20% asfalt, 30% grusvei, 50% kjerrevei/fjellvei/sti
  • Høydeforskjell: 354m (Rødåsen:  325moh)
  • Beskrivelse: Utgangspunktet er en passende parkeringsplass på Fannremsmoen. Siden jeg bor i nærheten så velger jeg å ta utgangspunkt i Mo-marked. Der er det greit å parkere. Herfra sykler en på gangstien bort til en nesten treffer på E39. En grusveg går over bekken og slynger seg oppover langs fjellsiden. Bakken har en gjennomsnittlig stigning på 8,7% de første 3,4 kilometrene. I løpet av disse har en passert noen avkjøringer til diverse stier, noen geiter som stirrer nyskjerrig på deg og noen høner som går og klukker. Etter hvert så flater det ut litt og en passerer en gård på venstre hånd. Etter yterligere klatring kommer en opp til et større veiskille. Jeg valgte å ta til venstre mot Rødåsen. Her er det et veldig bratt grusveisparti. Melkesyra har gjort sitt med legger og lår så dette kan bli en prøvelse. På en liten avsats kan en velge mellom høyre og venstre. Jeg valgte høyre og ender tilslutt opp på Rødåsen. Jeg hadde forventet meg den store utsikten, men alt jeg fant var et lass med ivrige fluer og ei «jeg var her»-bok. Måtte rable litt i den om at jeg stolt hadde kommet opp bakken PÅ sykkelen. Så bar det i retning Ulvåsen. Det er bra skiltet her så det er ikke noe problem å finne frem. Du passerer etter hvert løypas høyeste punkt (377moh) og så går det nedover mot Ulvåshytta. Rett ved parkeringsplassen til Ulvåshytta følger en den hvite grusveien ned til en treffer asfaltvei. Så kan en følge hovedveien nedover og ender tilslutt opp i rundkjøringa ved Rema 1000 Bårdshaug. Herfra valgte jeg raskeste sykkelsti tilbake til Fannrem igjen.
  • Passer til: Stigningen er nok i hardeste laget for mange. En ivrig syklist kommer seg fint opp. Morsjonisten kommer til å bli litt småsur underveis, men å komme opp er herlig. Barn og familier bør være forsiktige. Hvertfall hvis barna er i «nei jeg vil ikke»-stadiet. Løypemessig er det ingen større utfordringer på stier. Så lenge en overlever bakkene, klarer en resten.