Estenstadmarka II

DragvollEstenstadGrusLiaåsenMyrRuteSkogsstiStiSykkelSykkelturTreningTrondheimTurTrondheimTurerVideo

• Lengde: 13,8km
  • Underlag: 20% Våt sti/myr, 50% sti, 30% grusvei
  • Høydeforskjell: 253m
  • Beskrivelse: Denne løypa tar utgangspunktet på parkeringsplassen ved NTNU dragvoll. I det nordøstre hjørnet på parkeringsplassen går det en sti. Herfra går løypa langs jordet til Stokkanhaugen (her kan en eventuelt sykle rundt). Så sykler en opp langs Stokkanhaugen og tar første sti/vei som går inn til høyre. Her går det en bratt bakke opp til en sti som ender opp i på veien opp til Estenstadhytta. Sykle 100 meter oppover denne bakken og ta ned til høyre. Her kommer en ut på demningen mellom Estenstaddammen og Tømmerholtdammen. Så sykler en opp på andre siden til en ender opp i Styggdalen. En sykler så nedover Styggdalen til en møter et større kryss. Her sykler en i retning Liaåsen (det er skiltet). Dette partiet starter først rolig før det går over i en serie med bratte bakker. En ender tilslutt opp på ei myr. Kryss myra. Følger en tråkket så går det bra. Hold Øst-Sørøst. Etter et stykke på den påfølgende stien ender en opp i et kryss. Følg fremdeles skilting til Liaåsen. Sykle så sti/vei til du møter på et nytt skiltsett. Her sykler en ned til venstree, merket med Estenstadhytta. Her ender en tilslutt opp i øvre del av Styggdalen igjen. Så går ruta opp til høyre på baksiden av Månen. Herfra går stien nedover til en treffer på veien til Estenstadhytta igjen. Herfra bærer det nedover til friluftsområde i 180graders svingen midt i Estenstadbakken. Ta til venstre her (rett frem). Følg hovedstien som følger i en slak høyresving. Sikt så i retning Steinåsen. Etter hvert vil et byggefelt dukke opp på din venstre side. Hvis en følger lysløypa vil en ende opp i en 90 graders sving og gå over på asfalt etter et lite stykke. Herfra er det asfaltvei rett frem til parkeringsplassen på Dragvoll.
  • Passer til: Løypa er ikke så veldig lang og passer for den som vil ha seg en liten tur i marka. Den kan by på en litt annen utfordring en de  tidligere rundene jeg har vært på. De bratte bakkene er virkelig bratte. I mange av dem hadde jeg problemer med å holde forhjulet nede. Det er også glatt i mange av bakkene (nedover også). For å ha det gøy her bør en ha litt styrke i beina. Noen tur for familien er det nok ikke, hvertfall ikke med sykkel.