Ila-Byåsen-Granåsen-Sluppen-Tempe

• Lengde: 17km
  • Underlag: Asfalt
  • Høydeforskjell: 197m
  • Beskrivelse: Det finnes mange plasser langs løypa å parkere. Jeg valgte Tempeveien som utgangspunkt. Det går en fin sykkelsti/vei fra Tempe og ned til rundkjøringen ved sykehuset. Herfra valgte jeg veien nedover mot Nidarøhallen (det går gangsti her også for de som vil sykle der). Fra Nidarøhallen går det ei bro over til Ila kirke. Herfra går løypa igjennom Ilaparken og opp Steinberget. Denne bakken har en stigning på 18% på det værste og ca 11% i gjennomsnitt (målt fra runkjøringa ved den nye tunnelen og opp til Steinberget treffer Sverresborg Allé). Herfra følger en hovedveien forbi Ugla til Granåsen. Så bærer det utfor ned mot Huseby. Når gangstien skilles fra hovedveien svinger en skarpt til venstre og over hovedveien. Følg skilting mot Sentrum. Til slutt ender en opp ved Gammellina. Så følger en veien ned til Sluppen. Krysser Sluppen Bro og følger enten gangstien ned til Tempe eller stien langs Nidelva. Nedkjøringen til denne finner du rett etter broa.
  • Passer til: Løypa har passe lengde for mellom 30 minutter og 1 times trening. Det går greit med familie, men de aller minste vil nok finne Steinberget litt for tøff. Det vil også være slitsomt å gå opp denne.