Nidelvstien-Leirfoss-Utleirmark

AsfaltLeirfossMellomfossveienNidelvaRuteSkogsstiStiSykkelSykkelturTempeTreningTrondheimTurUtleirmarkTrondheimTurer
Kart

Det er en rekke parkeringsmuligheter langs denne løypa også. Min favoritt er parkeringsplassen ved Tempebanen. Sykler man løypa mot klokka blir den som følger:

• Lengde: 7.2km
  • Underlag: 52% asfalt, 44% sti*, 4% grusvei
  • Høydeforskjell: 52m**
  • Beskrivelse: Løypen starter med en liten bakke som er relativt sleip. Så fortsetter løypa i slak nedoverbakke med enkelte små motbakker. Når man krysser under Sluppen bru går det over i slak oppoverbakke helt til Leirfoss. I løpet av denne stien har man en rekke veivalg. Alle stiene fører i samme retning, men når det er høyt vann i elva kan det være en fordel å søke bort fra den. Enkelte av partiene langs denne veien byr også på gjørme/leiresti. Mot slutten av dette strekket går stien over til å bli en grusvei. Den er bred nok til å kunne møte andre syklister. Etter Leirfoss går løypa over på asfalt. Det begynner med en stigning over kollen som splitter Leirfoss og Fossegrenda. Videre går løypa opp forbi Skippysenteret og siden nedover langs Brattsbergveien til den treffer på Sorgenfriveien. Her krysser man Holtermannsveien og fortsetter langs Tempeveien til man er tilbake til nedkjørselen mot Tempebanen.
  • Passer til: Løypa passer utmerket til en kort ettermiddagstur med litt utfordring. De første 3 km som går på sti er en fin start for de som ønsker å trene mer på skogsstier og for den mer erfarne.
  • OBS: Se opp for joggere og fiskere i de ulike sesongene
  • Kobinasjon med Løypeprofil: Utleirmark, Bjørkmyr, Sjetnemarka gir 14.6km (12.8km hvis man velger omvendt vei på linket løype og kutter felles mellomparti)

*Stien kan til tider være svært våt på grunn av elven

**Høydeforskjellen er målt fra en GPS som ikke er 100% pålitelig. Vil oppdatere disse dataene etter hvert som jeg har syklet runden noen ganger