Hvordan lappe sykkeldekk

Av Christian Jensen23. april 2009

Service

For å lappe dekk trenger man følgende:

  • Ett sett med dekkspaker
  • Lappesaker (eventuelt en ny slange om du har hastverk)
  • En sykkelpumpe

Har man v-bremser, kan det lønne seg å vippe wirefestet av på selve bremsearmen. Deretter løsner man hjulet ved å vippe hurtigstrammeren opp. Hvis du på forhånd har satt giret i det minste tannhjulet bak, blir det lettere å montere etterpå. Nå står du forhåpentligvis med et hjul i handa. Nå tar du dekkspakene og setter dem med ca 10-15cm fra hverandre med den runde enden ned mellom felg og dekk. Sørg for at tuppen av dekkspaken festes på undersiden av dekk-kanten. Vipp den andre enden av dekkspakene mot ned mot eikene samtidig. Dekkspakene skal løfte dekk-kanten akkurat så høyt at du får den over felgen. Nå løsner dekket så greit at du bare kan la dekkspaken skli langs felgen rundt. Hvis du bøyer dekket litt ut så får du fatt på slangen. Avhengig av hva ventil du har, må du muligens løsne et par muttere og eventuelt ventilen selv, for å få ut slangen. Pump opp slangen og se/hør etter lekasjer. Finner du ikke lekasjen så bruk vann fra vannflaska eller i værste fall spytt. Hvis du er hjemme er i bøtte med vann veldig greit. fukte hele slangen steg for steg til du avdekker alle hullene.

Hvordan identifisere mengden/typen hull:

  • Hvis du i sekundene før punkteringen kjørte på en stein, rot, fortauskant eller annen butt kant slik at felgen slår nedi har du mest sannsynlig fått noe som heter «slangebit». Slangen har kommet i klem mellom felgkant og dekk-kant/objektet du kjørte på. Slangen slites på begge sider og derfor heter det «slangebit». Se opp for tilleggshull foran og bak hovedhullene. Dette oppstår gjerne på litt skarpere kanter som fortau osv. Dette er den mest vanlige punkteringen.
  • Skarpe objekter som spiker, stein, glassbrudd og harde røtter kan bryte igjennom dekket og punktere slangen. Dette blir som oftest et stort hull og er lett å identifisere når du sjekker slangen.
  • Fremmedlegemer kan forårsake gnissing mellom slange, felg og dekk. Denne formen for skade kan gjerne bre seg utover et større område og kan være vanskelig å lappe. Slangene har normalt en (halv)glatt gjevn overflate. Hvis en ser tydelige slitasjemerker over større områder bør slangen byttes.
  • Dårlig justerte v-bremser kan slite på dekket og tilslutt treffe slangen. Her må i mange tilfeller slangen byttes og dekket må også byttes.

Når hullene er funnet, bruker man et sandpapir som gjerne følger med i lappesakene. Gnikk over området til det får en gjevn flate. En 5-10 drag er somregel nok. Legg på et lag med lim over hullområdet. Klargjør lappen mens limet tørker slik som vist på pakken. Somregel 2-5 minutter. Legg lappen på limet og klem hardt mot. Hold slik et par minutter. Lim som kommer ut overflødig kan gjerne brukes til å «smøre» kantene på lappen fast. Dagens lim inneholder få skadelige stoffer og kan gjerne smøres med fingrene. Er du en av de som er ømfintlig mot slike midler anbefales ikke dette. Når limet har fått tørket i en 5-10 minutter kan man putte slangen tilbake i dekket. For å få til dette pumper man et par drag med pumpa i slangen. Legg slangen inni dekket og pass på at ventilen matcher. Har du en type ventil som har mutter nederst setter du denne på med et par omdreininger. På denne måten hindrer du at ventilen forsvinner inn. Klem så en del av dekket over felgen og hold på denne mens du arbeider deg rundt med den andre og klemmer innpå. Har du et stort offroadhjul går det somregel ann å få klemt dekket over felgen uten verktøy. Hvis ikke bruker du dekkspakene på de siste 10-20 cm. Plasser dekkspakene under dekket og oppå felgkanten. Løft dem forsiktig opp slik at dekket sklir på plass. Hjelp til med et par fingre om nødvendig. Start nå med å pumpe luft nok i dekket til det setter seg litt. Gå så over hele dekket og bank med knyttneven, eller ved å løfte hele hjulet og slå det lett mot bakken. På denne måten setter det seg skikkelig. Pump så videre. Gjenta om nødvendig.

Når en nå har pumpet dekket opp en del, kan man feste hjulet på plass der det skal stå.

HUSK Å STRAM SKIKKELIG TIL SLIK AT HJULET IKKE FALLER AV UNDER FART!

HUSK Å SETTE PÅ PLASS BREMSENE OM DU TOK DEM AV!

Kommentarer

  • tool

    hvorfor ikke:)